– Det absolut bästa med mitt jobb är alla goda skratt man kan få genom att arbeta med människor, säger Jessica Larsson som arbetar som undersköterska i hemtjänsten.
Namn: Jessica Larsson
Arbetsplats: Hemtjänsten Centrum Öst
Titel: Undersköterska
Utbildning: Vård och Omsorgsprogrammet/Undersköterska
Tid i Kommunen: Började som vikare i hemtjänsten i Blåsmark/Hemmingsmark hösten 1997.
Det här är mitt jobb
Som undersköterska i hemtjänsten är man en av de sista och utförande länkarna i den kommunala äldreomsorgen för omsorgstagare i eget boende. Vårt arbete regleras av socialtjänstlagen, vilken ska ge en möjlighet för äldre att kunna bo självständigt under trygga förhållanden och med en meningsfull tillvaro.
De beställda insatserna vi utför hos varje omsorgstagare är beviljade och tidsbestämda av en biståndshandläggare. Vi står i nära samarbete med den kommunala distriktssköterskan och utför vissa hälso-och sjukvårds insatser på delegation av henne. Det innebär att vårt arbete är väldigt brett och arbetsuppgifterna varierar allt mellan att utföra sociala tjänster som inköp och städ, till visst sjukvårdsarbete som till exempel att sondmata, ge insulin och mediciner samt omläggning av sår.
Många av omsorgstagarna har larm att använda om något skulle inträffa och det är då vårt ansvar att avbryta det vi för tillfället gör för att gå dit och besvara larmet. I många situationer som till exempel fall i hemmet måste vi direkt göra en bedömning om akut sjukvård som ambulans måste tillkallas eller om andra inte akuta insatser är nödvändiga. Kanske måste en arbetsterapeut till exempel kontaktas för att prova ut hjälpmedel så att risken för fall kan förebyggas.
I min arbetsgrupp är vi för närvarande elva stycken undersköterskor och vi arbetar mellan kl 7.00-21.15 årets alla dagar, vardag som storhelg. Nattetid är det våra undersköterskekollegor på nattpatrullen som tar vid. För tillfället har vi 59 stycken omsorgstagare mellan åldrarna 50-96år som står listade på vårt område. Var och en av dem har olika behov och beviljade insatser som utförs av oss. Vissa har enbart larm, medan andra kan ha upp till sex beviljade besök dagligen.
Det absolut bästa med mitt jobb
Alla goda skratt man kan få genom att arbeta med människor. För många med hjälpbehov är vi de enda besök de får och vi är därför betydelsefulla utöver den insatsen vi är där för att göra. Det känns fint att hjälpa andra människor att klara vardagen och göra livet lättare då de inte längre har förmågan själva.
Att ta del av så många olika levnadshistorier och livsöden har gett mig ett större perspektiv på livet och jag har en bättre förståelse för andra människors situationer och beteenden. Sedan måste jag ju nämna alla mina underbara arbetskamrater som är fantastiska att jobba med.
En typisk dag på jobbet
7.00-7.30
Kommer till vår grupplokal på jobbet, hälsar på kollegorna och byter om till arbetskläder. Tar mitt schema för dagen och tittar igenom. Kollar i vår planeringskalender om något speciellt är antecknat som jag bör vara medveten om i dag, kanske någon är inlagd på lasarettet, fyller år eller ska till hälsocentralen till exempel. Tar lite kaffe och sätter mig vid bordet för att starta upp vårt journalprogram VIVA i datorn, om ingen av mina kollegor redan gjort det. Uppdaterar mig och kollar vad kollegor och distriktssköterskor dokumenterat sedan jag läste av förra gången. Eftersom jag jobbade kväll dagen före och läst anteckningarna då så behöver jag bara läsa vad mina kollegor på nattpatrullen noterat. Innan vi ger oss ut åt olika håll så går vi tillsammans igenom dagens arbete och checkar av allas dagsprogram så att vi kan stämma av att allt verkar i ordning. I dag är vi sex personal från morgonen, fem ordinarie och en vikarie. Jag tar med en arbetstelefon och låser ut den nyckel jag använder för att komma in hos omsorgstagarna.
7.30-8.15
Går till första besöket och hjälper en dam att komma upp ur sängen och utföra sina morgonrutiner. Omsorgstagaren är diabetiker och har nyligen efter ett besök hos diabetessköterskan fått en ändrad ordination av sitt insulin. Distriktssköterskan har därför bett om att en blodsockerserie ska tas för att utvärdera om ordinationen verkar rimlig. Jag tar därför ett fastesocker och antecknar resultatet. Eftersom värdet var bra ger jag den ordinerade dosen insulin och medicinerna. Sedan gör vi frukost. Omsorgstagaren är väldigt trött och svag till följd av en tidigare förkylning, så efter frukosten hjälper jag henne att lägga sig på sängen för att vila igen.
8.15-8.45
Nästa besök hos en omsorgstagare som ska få frukost, mediciner och tre olika ögondroppar.
8.45-9.00
Är nu hos en annan kvinna som behöver hjälp på med sina stödstrumpor, ge ögondroppar, bädda sängen och smörja ländryggen med voltaren.
9.00-9.05
Går förbi till grupplokalen för att hämta ännu en nyckel och två stycken matlådor ur vårt kylskåp. De ska levereras åt en kvinna som nyttjar den kommunala matservicen och jag lägger maten i en kylväska eftersom det är några andra att besöka innan henne. På väg ut möter jag en arbetskamrat och får höra att en kvinna hon besökt som besväras av en lungsjukdom hade väldiga andningssvårigheter och därför måste få hjälp att kontakta och komma sig till hälsocentralen för att få andningshjälp. Frågar min kollega om hon vill att jag ska ta något av hennes planerade arbete så att hon hinner med att hjälpa kvinnan med andningsproblem. Kollegan tackar nej och säger att hon nog kommer fixa det trots att hon kommer bli lite sen i sin planering.
9.05-9.20
Hjälper en omsorgstagare att bädda sängen, ta ut sopor och tömma en portabel toahink. Hon berättar att hon fått en tid på ögonmottagningen nästa vecka och att det krockar med hennes planerade tid för inköp. Jag skriver upp det för att kolla senare om vi kan flytta inköpet till ett annat tillfälle.
9.20-9.50
Hjälper en kvinna på med stödstrumpor och ställer i ordning frukost. Förbereder lunchmat till senare i dag.
9.50-10.05
Nästa omsorgstagare behöver hjälp att ta sina morgonmediciner och vi hinner prata en stund.
10.05-10.10
Är hos kvinnan med matservice och levererar matlådorna jag tog med tidigare från grupplokalen. Tar även ut sopor. På vägen härifrån ringer min arbetsmobil och det är distriktssköterskan. Vi växlar lite info medan jag promenerar.
10.10-10.15
Går in till grupplokalen för att lämna tillbaka kylväskan och en av nycklarna så att den finns på plats då min kollega behöver den senare i dag. Ser att vi fått ett fax som visar sig vara en beställning på en ny omsorgstagare som ska ha daglig hjälp av oss och väntas hem från lasarettet om tre dagar. Jag och en av mina kollegor har TES- schemaplanering ett par timmar i morgon och då tänker jag att vi hinner planera in den nya omsorgstagaren. Lägger pappret så att de andra kan ta del av informationen.
10.15-12.15
Hjälper en kvinna att duscha, få på sig stödstrumpor, bädda sängen och sedan handla. Då vi står i duschen ringer arbetstelefonen och jag ursäktar mig för att gå ut ur badrummet för att svara. Det är larmcentralen DORO som meddelar att en kvinna larmat och de får inget svar. Eftersom jag har lite problem att bara gå ifrån kvinnan jag för tillfället hjälper i duschen så ringer jag en av mina arbetskamrater för dagen. Hon är strax klar med det hon ska göra hos den hon besöker och säger att hon kan gå på larmet då. Jag återgår till att hjälpa kvinnan i duschen.
Efter duschen sätter vi oss ner och går igenom inköpslistan och i dag behöver hon även mediciner uthämtat från apoteket. Går iväg och utför alla ärenden och går sedan tillbaka till kvinnan.
12.15-13.00
Äter lunch i grupplokalen och får höra att kvinnan som larmade tidigare i dag hade ramlat och behövde hjälpas upp. Som tur var hade det gått bra och hon hade inte gjort sig illa. Telefonen ringer och det är en anhörig som är orolig för sin pappa och vill att han ska få utökade hjälpinsatser. Vi pratar en stund och jag hänvisar henne att ringa biståndshandläggningen samt ger henne telefonnumret dit.
13.00-13.30
Serverar lunch och mediciner till en omsorgstagare. Diskar undan och tar ut lite sopor.
13.30-13.50
Serverar lunch även på detta besök och ger ögondroppar. Denna omsorgstagare har skrapat upp ett sår på sitt ben. Hon har väldigt tunn hud och är infektionskänslig. Vi lägger om såret tillfälligt och jag lovar att kontakta distriktssköterskan senare eftersom omsorgstagaren är hemsjukvårdspatient.
13.50-14.00
Går till grupplokalen och kontaktar sköterskan angående såret. Loggar in på VIVA i datorn och dokumenterar händelsen i kvinnans journalanteckningar.
14.00-15.30
Städar hos en omsorgstagare. Går ner till tvättstugan för att boka den för en planerad tvätt om två veckor. Tyvärr är tiden redan bokad av någon annan och jag går över till tvättstugan i huset bredvid. Där är tiden ledig så jag får lov att boka där i stället.
15.30-15.40
Går till apoteket och hämtar ut leverans av APO rullar med mediciner åt de omsorgstagare som har beställning på dem. Tar med dem till grupplokalen.
15.50-16.15
Tillbaka i grupplokalen och packar upp APO rullarna samt kontrollerar att allt verkar stämma eller om några recept behöver förnyas. Uppdaterar mig med de andra arbetskamraterna om hur deras dag varit och vad som hänt. Loggar in i TES programmet på datorn och skriver ut arbetsschema så det ska finnas åt alla för två dagar framåt. Passar på att se över inköpet för nästa vecka som skulle flyttas eftersom omsorgstagaren skulle till ögonmottagningen, hittar en ny tid och ändrar. Skriver en notering för morgondagen så att den som ska till kvinnan då kan meddela henne den nya inköpstiden. Kastar arbetskläderna i tvätten och byter om till vanliga kläder. Lämnar in nyckeln och överlämnar larmtelefonen jag haft till de som arbetar kväll.
Säger hejdå åt arbetskamraterna och går hem för dagen.
Text: Jessica Larsson