Ekonomiavdelningen arbetar på Kommunstyrelsens uppdrag med att leda och samordna kommunövergripande ekonomistyrnings- och upphandlingsprocesser.
Ekonomistyrning
Enheten ekonomistyrning ansvarar för kommunövergripande ekonomistyrningsprocesser, redovisning och finansförvaltning. I uppdraget ingår även att ansvara för kommunens ekonomisystem samt att upprätta kommunens årsredovisning, bokslut, verksamhetsplan och budget. Enheten svarar även för insatser till den kommunala bolagskoncernen.
Ekonomiadministration
Enheten ekonomiadministration ansvarar för kommunens centrala kassafunktion, leverantörs- och kundreskontra samt kommunens samlade kravverksamhet och löpande bokföring.
Inköp
Enheten ansvarar för kommunövergripande ramavtalsupphandlingar och större enskilda upphandlingar, rådgivning, utbildning och information om upphandling, inköp och avrop. Här administreras ca 440 avtal som regelbundet förnyas. Dessutom medverkar enheten i ett stort antal andra enskilda upphandlingar tillsammans med förvaltningar och kommunala bolag.
E-post: inkop@pitea.se
Ekonomiavdelningens kundtjänst
Hit vänder du dig om med frågor om t ex påminnelser eller inkassokrav, om du behöver en fakturakopia eller vill ansöka om
autogiro.