Landsbygdsutveckling – projekt

Landsbygdsutveckling – projekt

Program för Glesbygdens utveckling

Arbetet med att ta fram ett program för Glesbygdens utveckling pågår. Planen ska vara ett komplement till Översiktsplan 2030 och ska i stora drag illustrera hur vi vill att Glesbygden i Piteå kommun kan utvecklas för att främja en hållbar utveckling.

Fördjupad översiktsplan landsbygdscentra Norrfjärden

Arbete pågår med att ta fram en fördjupad översiktsplan (FÖP) för Norrfjärden. Planen ska vara ett komplement till Översiktsplan 2030 och ska i stora drag illustrera hur vi vill att vårt framtida Norrfjärden ska se ut. Översiktsplaneringen är ett av kommunens viktigaste instrument för att vägleda beslut om mark- och vattenanvändning i Norrfjärden för att främja en hållbar utveckling.

SMALL - SMArt Livskraftig Landsbygd

Syftet med SMALL är att skapa en attraktiv, livskraftig och hållbar landsbygd.

SMArt Livskraftig Landsbygd stärker olika aktörers samverkan kring tjänster och innovation med syfte att skapa en attraktiv, livskraftig och hållbar landsbygd.

Tre byar, tre garveri, tre bröder

Ett av Infjärdens tre garverier

Garverigruppen med projektledare Stina Brolin Bergman i spetsen har beviljats medel från Spira Mare för att se närmare på garverihistorian i Infjärden.

DigiBy - Digitala tjänster i byar

Piteå är först ut att testa digitala tjänster i bokbussen.

Piteå kommun deltar i projektet DigiBy (Digitala tjänster i byar) där Luleå tekniska universitet i samverkan med kommuner och regionala aktörer testar nya digitala tjänster i syfte att öka tillgängligheten till service i Norrbottens landsbygder.