Trafikverket slutförde under 2011 alla järnvägsutredningar på sträckan Umeå - Luleå. Innan arbetet med järnvägsplaner kan gå vidare krävs ett beslut från regeringen att banan ska byggas. Kommunerna fortsätter dock sitt utredningsarbete för resecentrum och eventuella godsbangårdar, för att stå redo när beslutet fattas.
Norrbotniabanan går mellan Umeå och Luleå och ansluter till Botniabanan, Malmbanan, Stambanan, Haparandabanan och det finska järnvägsnätet. Den nya kustjärnvägen binder ihop Sverige med Finland och nordvästra Ryssland, med sina enorma råvarutillgångar. Sträckan är den sista länken i Botniska korridoren, som är en del av det europeiska stamnätet.
Mer än hälften av Norrbotniabanans nyttor kommer från effektivare godstransporter för befintliga företag. Norra Sverige har många och tunga industrier som står för en stor del av landets nettoexportvärde, både direkt och indirekt via vidareförädling i mellersta och södra Sverige.
För persontrafiken kommer Norrbotniabanan att medföra halverade restider mellan kuststäderna. Det ger bättre rekryteringsmöjligheter för företag och ökad valfrihet för människor.
Resecentrum
Piteå har i dagsläget inget exakt läge för placering av ett nytt resecentrum. Utredning av bland annat trafiklösningar, parkeringsplatser och placering av resecentrumbyggnad mm kommer att krävas innan ett beslut kan fattas.