Aktuellt mångfald

Samordning mångfald och MR-kommun

Aktuellt mångfald

Här presenterar vi nyheter och aktualiteter från Piteå kommun som bidrar i arbetet för mänskliga rättigheter och allas lika värde. Mångfaldsarbetet ingår som en naturlig del i arbetet mot de globala målen - Agenda 2030.

Metod för arbetsintroduktion av utrikesfödda presenteras i livesändning

På torsdag intervjuas projektledare och verksamhetsutvecklare på Piteå kommuns Facebooksida om EU-projektet Employment for migrants.

I slutet av februari avslutas EU-projektet Employment for Migrants som drivits i drygt två år av socialtjänsten i Piteå kommun. Fokus i projektet har varit att hitta och utveckla metoder som underlättar för utrikesfödda kvinnor och män att arbeta inom äldreomsorgen.

Nu är Piteå officiellt en MR-kommun

”Var snäll mot andra och skaffa dig mer kunskap om mänskliga rättigheter.” Enkla men goda tips från kommunalråden Helena Stenberg och Anders Lundkvist om hur man som individ kan bidra till ett Piteå för alla.

På FN-dagen den 24 oktober 2020 utropade sig Piteå kommun till MR-kommun vid en högtidlig, livesänd ceremoni från Stora Salen på Acusticum. Allt för att ge piteborna möjlighet att vara med på arrangemanget trots det rådande läget.

Kommun och kyrka fördjupar sitt samarbete i ny verksamhet

Kompassen öppnar måndag 12 oktober på Storgatan 33, nära Rådhustorget.

Piteå församling och socialtjänsten i Piteå kommun utökar sitt samarbete för människor som lever i en utsatt situation. På måndag öppnar en ny verksamhet – Kompassen – i Ernst Träffpunkts tidigare lokaler på Storgatan.

Sökes: Engagerade pitebor för vänskap

Det finns behov av många flyktingvänner i Piteå. Anmäl ditt intressse!

Enligt UNHCR befinner sig 70,8 miljoner människor på flykt. Några av dem kommer till Piteå. Nu jobbar samarbetsprojektet Nätverk Piteå för att nyanlända ska få en flyktingvän eller vänfamilj som ska underlätta den första tiden i det nya hemlandet.

Ny daglig verksamhet öppnar i Öjebyn

Handledarna Ulrika Johansson och Ylva Ögren och enhetschef Lisa Sandberg ser fram emot att öppna ny daglig verksamhet tillsammans.

På måndag 2 december slår Smaragden upp portarna och välkomnar de första brukarna. Tio till tolv personer med beslut om daglig verksamhet via LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) eller SoL (Socialtjänstlagen) kommer ha sin sysselsättning här.

Musikturné vid Särskilda boenden och Trädgårdens Äldrecentra

Ivar Johansson och Gunnar Westergren

Äldreomsorgen har ansökt om medel från Piteå hjälpfond till att anlita Gunnar Westergren och Ivar Johansson för en musikturné under november månad till alla särskilda boenden i kommunen och vid Trädgårdens äldrecentra.

Piteå kommun visar upp sitt mångfaldsarbete på nordiskt forum om mänskliga rättigheter

Arbetet för Ett Piteå för alla är i fokus när Piteå kommun medverkar på MR-dagarna.

I veckan , 14-16 november, genomförs MR-dagarna i Linköping. Det är Nordens största arrangemang som fokuserar på mänskliga rättigheter. Piteå kommun finns på plats för att utbyta erfarenheter och berätta om Piteås resa mot att bli MR-kommun.

PiteEnergi diplomerades vid näringslivsfrukost

Linda Larsson, PiteEnergi (mitten), tog emot diplomet av kommunens Vera Renberg och Anders Lundkvist.

Under fredagens frukost med näringslivet mångfaldsdiplomerades det kommunala bolaget PiteEnergi. Som en del i bolagets arbetet har samtliga chefer, skyddsombud och fackliga representanter utbildats i likabehandling, diskriminering och jämställdhet.

Piteå stadsbibliotek lånar ut surfplattor

Lånetiden för Surfplattan är två timmar i bibliotekets lokaler.

Nu kan besökare på Piteå stadsbibliotek prova att läsa e-böcker, talböcker, digitala tidskrifter eller tidningar med någon av bibliotekets sex utlåningsbara surfplattor, så kallade Hublets. Det blir möjligt att surfa, lyssna på musik och se film var som helst i biblioteket. Det enda som krävs är ett bibliotekskort och en pinkod.

Från härbärge till öppen gemenskap

Förbättring nr 9 - Från härbärge till öppen gemenskap; välkommen in!

Socialtjänsten i Piteå kommun och Piteå församling har inlett ett utökat samarbete. En öppen gemenskap etableras under fyra dagar i veckan för de som söker samvaro, samtal, en bit mat eller behöver en dusch.