Piteå kommuns alla verksamheter ska ha en framförhållning och god planering för att klara kompetensförsörjningen. Personalavdelningen har ett övergripande ansvar för det arbetet. Ledningsuppdraget ska resultera i en sammanhållen strategi och handlingsplan för att klara kompetensförsörjningen i hela kommunen.
Kompetensförsörjningen i Piteå kommun är och kommer att vara en stor utmaning. Ett underskott av medborgare i arbetsför ålder ställer stora krav på kommunen som organisation och dessutom konkurrerar kommunen om arbetskraften med många andra expansiva företag i Norrbotten och Västerbotten.
Kompetensförsörjning handlar om att attrahera såväl befintliga medarbetare som nya medarbetare. Att kontinuerligt arbeta med villkor, utveckling och kultur bidrar till att kommunen är en attraktiv arbetsgivare som erbjuder jämställda och hälsofrämjande arbetsplatser.
Första steget har varit en nulägesbeskrivning som tagits fram genom att träffa alla ledningsgrupper och diskutera ledningsuppdraget för kompetensförsörjning utifrån de nio strategier för kompetensförsörjning som SKR tagit fram. Den har sedan resulterat i ett förslag till kompetensförsörjningsstrategi som beslutats av ledningsgruppen. Under 2021 kommer arbetet att bestå i att bryta ner kompetensförsörjningsstrategin till prioriterade aktiviteter både kommunövergripande och på varje förvaltning.
Kontakt
Lena Sturk, processledare
E-post lena.sturk@pitea.se
Telefon 0911-69 60 33
Maria Renström, processledare
E-post maria.renstrom@pitea.se
Telefon 0911-69 60 36