Under perioden
januari-mars
Den besökta skolan tillhandahåller
Projektor till vilken vi kan koppla upp vår dator vid dagens klassrumsaktiviteter.
Vatten (både varmt och kallt ur kranen).
Vi behöver tillgång till en lång korridor och gärna, om möjligt, ett extra klassrum. Arbetet underlättas om eleverna kan sprida ut sig vid det laborativa arbetet.
Utrustning
Inga speciella krav på ytterkläder då vi är inne i skolan nästan hela dagen vid detta tema.
Tid
9.00- ca. 14.00. (Exakt sluttid kommer vi överens om då vi ses).
Mål
- Att öva olika mätningsmetoder och dokumentation, genom ett elevaktivt och naturvetenskapligt arbetssätt.
- Begreppsutveckling.
- Att prova olika verktyg som används inom naturvetenskapen.
- Att träna samarbete, noggrannhet och slutledningsförmåga.
- Att öka intresset för naturkunskap.
Dagens innehåll
Detta tillfälle med Piteå Naturskola handlar om mätningar av olika slag. Vid arbetet får eleverna jobba med ett vetenskapligt arbetssätt. De väger och mäter kraft, tar tid och mäter temperatur, ljudnivå, volym, längd (då får de bl a lära sig att "syfta") och utföra annat laborativt arbete. Vi tittar i mikroskop för att få större förståelse för det som vi inte kan se med blotta ögat och för att träna oss att använda detta hjälpmedel. Att lyssna i en parabolmikrofon kommer säkert också att uppskattas av barnen!
Tänk på att
Temat passar normalt bäst i åk 5 och 6, då vi förbereder eleverna för vidare naturvetenskapliga studier i åk 7-9.
Dela in eleverna i lämpliga arbetsgrupper (Vår kapacitet, beroende på tillgång till utrustning, är maximalt 10 grupper med 3 elever/grupp för att möjliggöra ett elevaktivt arbetssätt).