En Skola för hållbar utveckling jobbar med ett helhetsgrepp runt frågor som rör hållbar utveckling. Det handlar om att integrera frågeställningar runt miljö, sociala och ekonomiska frågor i undervisningen, att göra barn och ungdomar delaktiga i lärprocessen och att förbereda dem för framtiden.
Vi arbetar medvetet med hållbar utveckling
Vi vill medverka till att ge barnen ett medvetet och varsamt förhållningssätt till naturen och miljön runt omkring oss. En förståelse för hur vi som människor är delaktiga i naturens kretslopp, har inverkan på och påverkar miljön i vår vardag. Vi strävar efter att erbjuda barnen verktyg för hur vi tillsammans kan bidra till en bättre miljö både nu och i framtiden.
Hållbar utveckling ser vi utifrån tre perspektiv:
1.Socialt- vi vill öka barnens möjlighet att kommunicera med varandra bl.a. genom TAKK som stöd.
2.Ekologiskt- att barnen ska få en positiv upplevelse av naturen. Vi vill att barnen ska utveckla sin motorik samt sin förmåga att leka och lära, väcka barnens glädje och nyfikenhet inför nya erfarenheter av naturvetenskap.
3.Ekonomiskt-att barnen ska lära sig att vara rädd om vårt material. Vi vill tillsammans med barnen bli producenter istället för konsumenter, skapa hållbara material tillsammans
De verksamheter som uppvisar kontinuitet i detta arbete med tydlig koppling till styrdokumenten uppfyller också kraven för att få utmärkelsen Skola för hållbar utveckling. Utmärkelsen gäller i tre år och kan förlängas. Det görs via en förnyad ansökan av hur verksamheten har arbetat med hållbar utveckling.