Aktionsforskning i förskola och skola utgår från lärares och skolledares frågor och är ett samarbete mellan forskare och praktiker. Denna typ av forskning vill både förstå och förändra en praktik.
Syfte
Syftet med att genomföra aktionsforskningsprojekt inom PiteSkolforsk är att lärare, utifrån egenvalda områden i yrkespraktiken, tillsammans med förskolechef/rektor och med stöd av forskare utvecklar sin praktik genom att praktisera ett vetenskapligt förhållningssätt.
Under aktionsforskningsprocessens gång kommer skolforskaren, Ulrika Bergmark, att vara vetenskaplig handledare och bidra med teoretisk och metodisk kunskap om aktionsforskningsprocesser men även praktiska tips om hur deltagarna ska gå till väga. En grundtanke i aktionsforskning är att det innehåller både utvecklings- och forskningsarbete och därför kommer aktionsforskningsprocesserna också att beforskas.
Vad kan vinsterna vara med att delta i ett aktionsforskningsprojekt?
Genom att delta i ett aktionsforskningsprojekt förväntas lärare och skolledare få teoretisk och praktisk kunskap om hur ett vetenskapligt förhållningssätt kan användas i förskola och skola för att utveckla verksamheten.
Förutom att lärare och skolledare utvecklar sin yrkespraktik, kommer resultaten också att användas i forskning på en mera generell nivå. Resultaten förväntas visa på hur lärare och skolledare kan arbeta med ett vetenskapligt förhållningssätt i förskola och skola som ett sätt att integrera praktiknära forskning i skolan.
Forskningen kommer att publiceras i pedagogiska tidskrifter och på kommunens hemsida. Vidare kommer resultaten att presenteras via seminarier för verksamma inom skolverksamhet samt allmänhet.