Kampen för läraryrkets kunskap – möjliga vägar för lärares professionalism? är ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan mellan Umeå universitet och Piteå kommun.
Projektets forskningssyfte är belysa och analysera praktiknära forskning i möten mellan policy, forskningsbaserade utvecklingsprojekt och läraryrkets praktik. Projektet bygger på ett redan utvecklat samarbete mellan Umeå universitet och Piteå kommun.
Forskningsfrågor:
- Hur ser aktörerna på läraryrkets och skolans akademisering i förhållande till nationella karriärreformer (förstelärare, lärarlyftet mm) och pågående fortbildningssatsningar i samverkan mellan Piteå kommun och högskolan?
- Vilka idéer, strategier eller diskurser kring yrkesidentitet blir synliga bland aktörerna i förhållande till statens och kommunens strävanden att akademisera skolans praktik?
- Hur kan kommunen/skolorna främja en professionsstyrd skola och hur kan forskarna främja samverkan med lärare i en skolpraktik där vetenskapliga strukturer initialt saknas?
Medverkande forskare och lärarutbildare vid Umeå universitet:
Inger Erixon Arreman, projektledare, universitetslektor och docent i pedagogiskt arbete, Institutionen tillämpad utbildningsvetenskap
Per-Olof Erixon, professor i pedagogiskt arbete, Institutionen för estetiska ämnen
Catarina Lundqvist, filosofie doktor i etnicitet, Vetenskaplig ledare för området Utbildning och Lärande vid Norrbottens kommuner
Stina Westerlund, universitetslektor i pedagogiskt arbete, Institutionen för estetiska ämnen