Jag heter Sara Cervantes och är lektor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik, vid Luleå Tekniska Universitet. Där undervisar jag främst inom förskollärarprogrammet.
Jag har under drygt 10 år arbetat som förskolechef/rektor med ett huvudsakligt ansvar för förskolan. Under tiden som förskolechef har fokus varit utvecklingsinriktat i syfte att utveckla förskolornas kvalitet och arbete med vetenskaplig grund.
Min forskning inriktar sig främst på samhällsförändringar och förändringar i styrdokument och policys och dess påverkan på skolans- och förskolans praktik ur ett styrnings- och ledningsperspektiv. Arbetet med att utveckla skolor och förskolors arbete baserat på vetenskaplig grund är viktig för förskolor och skolors utveckling, ur detta perspektiv är PURs arbete med praktiknära forskning viktig, där lärare, förskollärare, skolledare och forskare tillsammans verkar för skol- och förskoleutveckling.
Som ledamot i PUR vill jag bidra med mina erfarenheter från arbetet som skolledare samt ett vetenskapligt perspektiv.