Här publiceras forskningsartiklar, konferensbidrag med mera inom Piteås forsknings- och utvecklingsmiljö.
Ulrika Bergmark och Kristina Hansson
(Scandinavian Journal of Educational Research 2020)
Konferenspresentationer
European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg 3-7 september 2019
Forskargruppen från Piteå kommun - i samverkan med Umeå universitet och Luleå tekniska universitet - presenterade tre konferenspresentationer. Forskarna medverkade inom nätverket ”Continuing Professional Development: Learning for Individuals, Leaders, and Organisations”.
- Kristina Hansson, Piteå kommun/Umeå universitet och Ingela Bergmo Pruvolovic, Jönköpings universitet presenterade resultaten av en avslutad forskningsstudie om styrning av läraryrket via karriärreformer och krav på akademisering under följande rubrik: Governance of teachers’ Professional Development and Learning within a new Career position.
- Catarina Lundqvist och Stina Westerlund presenterade en pågående forskningsstudie under följande rubrik: School Leaders’ Enactment of Policy on Research-based Education – Dilemmas in Negotiating and Facilitating Policy in Practice.
- Den tredje presentationen gavs under ett symposium under rubriken Current Developments and Trends In Teachers’ Professional Development – policy and practices in England, Sweden and the Netherlands. Ordföranden för symposiet var Inger Erixon Arreman, lektor och docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet. Symposiets svenska bidrag, en kommande forskningsartikel, presenterades av Ulrika Bergmark och Per-Olof Erixon: Context Matters in Teachers’ Research: an Empowering Oscillation between Using Teacher Knowledge and Academic Knowledge.
FoU-rapporter utgivna av Utbildningsförvaltningen
Delrapport nr 1, oktober 2019, Praktiknära skolforskning i samverkan. Piteå kommuns arbete med forskning och utveckling inom förskola och skola i samverkan med universitetet.