Senast i raden av företagsbesök gick till Youcall ute på Furunäsets företagsby. Här huserar verksamheten i ljusa lokaler i det före detta mentalsjukhuset. Dygnet runt, årets alla dagar arbetar det på uppdrag av statliga myndigheter, företag samt organisationer och har sedan 1996 blivit experter på allt ifrån gåvoservice till avancerade IT-supportuppdrag. De hjälper sina kunder med svarstjänst, kundtjänstfrågor, felanmälan, jour och krisberedskap.
YouCall är ett dotterbolag åt SOS Alarm. Vi hanterar bland annat Sveriges nationella informationsnummer 113 13 som är viktig del i samhället vid olyckor eller kriser.
– Hos oss finns inget som heter telefonist, kontorstid och knappsvar. Istället satsar vi på positiva, mångsidiga, tillgängliga och kompetenta medarbetare som älskar att hjälpa andra. Oavsett tid på dygnet och vilken fråga kunderna än ställer så finns vi redo med ett förstklassigt bemötande där vi löser den inringandes problem, säger Anneli Olovsson VD på Youcall.
Här är medarbetarna i fokus och är i allra högsta grad delaktiga i hela verksamheten. Under senaste året har Youcall anammat en ny värdegrund som alla anställda fick vara med att arbeta fram. Värdeordet är ETT och står för engagemang, trygghet och transparens och det genomsyrar hela verksamheten.
För tillfället är det 75 anställda fördelade med fördelningen 51% kvinnor och 49% män. YouCall arbetar med ett stort fokus på jämställdhet, mångfald och inkludering. Alla medarbetare ska få hitta sin plats och kunna stanna där över tid. Det är viktigt att upprätthålla en balans och att alla ska ha samma förutsättningar att lyckas.
– Arbetet med jämställdhet, mångfald och inkludering kommer att fortsätta och det finns redan nu planer på att gå ihop med andra aktörer för att ta ett större ansvar i dessa viktiga frågor. Jag kan inte säga mer än så just nu, utan mer information presenteras framöver när jag vet om vi får ihop det hela, säger Anneli.
Företaget är fast beslutet att skapa en arbetsplats där alla kan känna sig välkomna och uppskattade samt har en möjlighet att växa och utvecklas. Genom att främja lika möjligheter och en positiv arbetsmiljö har de lyckats attrahera och behålla kvalificerad personal betydligt längre än snittet för branschen.
Exempel på kunder:
SOS Alarm, 11313, Hjärt-lungfonden, Piteå kommun, Svenska kyrkan, 1177, Operation Smile, actionaid.