Efter vår kontroll får du en inspektionsrapport från besöket, där våra miljöinspektörer summerat sina intryck av din anläggning. Om du har ytterligare synpunkter eller vill tillföra något till ditt ärende, kontakta miljö- och hälsoskydd.
Miljöinspektörerna granskar samtliga uppgifter i ärendet innan ett beslut fattas om din anläggning behöver åtgärdas eller inte. Saknas viktig information kommer vi att begära in kompletteringar. Det är då viktigt att du försöker svara på våra frågor så bra som möjligt.
Du kommer att få ett skriftlig meddelande när beslut är fattat. Om vi bedömer att ditt avlopp fungerar bra behöver du inte göra någonting.
Om ditt avlopp inte fungerar som det ska kommer vi att ställa krav på förbättrande åtgärder eller besluta om förbud, beroende på vilken typ av brist det rör sig om. Det innebär att du måste åtgärda ditt enskilda avlopp inom en viss tid.
Ett beslut går alltid att överklaga, om du inte håller med om vår bedömning har du rätt att begära överprövning. Hur du överklagar kommer att framgå i beslutet. Det kostar ingenting att överklaga ett beslut.
Webbsida om att överklaga beslut