Då vi fått din anmälan kommer vi att registrera den hos oss. Därefter kommer den att delas ut till en handläggare som kommer att handlägga ärendet.
Det är viktigt att du är noga med att bifoga de handlingar som vi behöver tillgång till för att vi ska kunna göra en snabb och korrekt bedömning av ärendet. Icke kompletta ansökningshandlingar kan medföra att tillstånd blir försenade eller avslås.
Efter att vi mottagit din ansökan kommer vi att göra en granskning av de handlingar du skickat in för att se att ansökan är komplett. Vi kontrollerar bland annat att den som ska ansvara för hanteringen (föreståndaren) kan styrka att han eller hon har rätt kunskaper och i övrigt kan anses lämplig att hantera brandfarliga varor. För att du ska kunna hantera brandfarliga varor på ett sätt som är säkert för dig och din omgivning måste du ha kunskap om de risker som är förknippade med varorna. Om ansökan inte är komplett kommer vi att kontakta dig.
Tillståndsbevis ges när ansökan är komplett och handläggaren har den information som behövs för att fatta beslut i ärendet. Beslut ska meddelas senast inom tre månader efter det att en fullständig ansökan inkommit.
Om ansökan gäller nytt hanteringstillstånd kommer vi att göra en avsyning av hanteringen och lokalerna efter att tillstånd har beviljats. Du som söker tillstånd kontaktar räddningstjänsten för att boka en tid för avsyning när allt är i ordning. Vid avsyningstillfället kontrolleras att byggnaden eller lokalen uppfyller de krav som ställs på brandskydd enligt lagstiftningen. Vi kontrollerar även att hanteringen av de brandfarliga varorna kommer att ske enligt det som angivits i ansökan.