Handlingsplaner angående kränkande särbehandling samt konflikter vid
Strömbackaskolan.
Definitioner:
Benämningen Rektor byts i förekommande fall ut mot Arbetsledare.
Konflikter utgörs av tillfälliga meningsmotsättningar samt problem i samarbetsrelationer i allmänhet och bör ses som normala företeelser. Detta förutsätter naturligtvis att de ömsesidiga förhållningssätten och handlingarna i samband med problemen inte syftar till att skada eller medvetet kränka någon person. Konflikter kan i vissa fall utvecklas till kränkande särbehandling.
Kränkande särbehandling föreligger när personkonflikter förlorar sin prägel av ömsesidighet och när respekt för människors rätt till personlig integritet glider över till handlingar som på ett riskfyllt sätt drabbar enskilda personer.
(Källa: Arbetsmiljöverkets skrift om kränkande särbehandling AFS 1993:17)
Några exempel på kränkande särbehandling är:
-mobbing, dvs gruppvåld, fysiskt eller psykiskt, som utövas av en grupp mot en person -förtal av person -uppenbart förolämpande utfrysning, åsidosättande behandling, negligeringar av person -förföljelse i olika former, hot, förnedring som t ex sexuella trakasserier -medvetna förolämpningar, överkritiskt eller negativt bemötande eller förhållningssätt -medvetet undanhållande av information -medvetet saboterande eller försvårande av arbetets utförande.