Definition av konflikt: Konflikt utgörs av tillfälliga meningsmotsättningar samt problem i samarbetsrelationer i allmänhet och bör ses som normala företeelser. Detta förutsätter naturligtvis att de ömsesidiga förhållningssätten och handlingarna i samband med problemen inte syftar till att skada eller medvetet kränka någon person. Konflikter kan i vissa fall utvecklas till kränkande särbehandling.
Konflikt lärare – elev/elever:
- Elev/elever talar i första hand med den berörde läraren. Av samtalet skall tydligt framgå vad konflikten gäller. Lämna gärna förslag till lösningar. Om kritik ges skall den vara saklig. Undvik att kritisera läraren som person.
- Om samtalet inte leder till en acceptabel förändring, informerar elev/elever mentor, som tar upp problemet med berörd lärare och diskuterar tänkbara lösningar.
- Rektor för berörd/a elev/elever kontaktas om ingen gemensam lösning kunnat uppnås. Rektor kartlägger noggrant hur problemet ser ut, vad som gjorts tidigare och eventuella resultat. Skriftlig dokumentation sker, som eleverna godkänner.
- Rektor kontaktar snarast berörd lärare för att få hans/hennes synpunkter efter att ha överlämnat det skrivna dokumentet.
- Rektor träffar elev alt liten grupp elever samt berörd lärare. Syftet är att försöka hitta en lösning som tillvaratar bägge parternas intressen på ett optimalt sätt. Bägge parterna ger sin bild av hur de inte vill ha det samt hur de vill att det ska vara. När alla enats om en önskvärd lösning, diskuteras vad som krävs för att uppnå den. Förslagen noteras skriftligt och när alla är eniga undertecknas åtgärdslistan, som på så sätt blir ett avtal mellan parterna.
- Om hela klassen är involverad i konflikten, informeras den om uppgörelsen av rektor och berörd lärare.
- Kontinuerlig uppföljning sker genom mentors, alternativt annan lärares försorg under de närmaste 2 månaderna.