Definition av kränkande särbehandling:
Kränkande särbehandling föreligger när personkonflikter förlorar sin prägel av ömsesidighet och när respekt för människors rätt till personlig integritet glider över till handlingar som på ett riskfyllt sätt drabbar enskilda personer. Ex. mobbing, förtal, utfrysning, förföljelse (hot,förnedring), förolämpningar osv.
Kränkande särbehandling:
1. Kränkande särbehandling rapporteras omgående till rektor för programmet, som
fastställer vilken typ av kränkning som ägt rum och mellan vilka parter. Rektor ansvarar för att dokumentation sker på speciellt avsedd blankett.
2 a. Om kränkningen skett bland elever, sammankallas elevvårdteamet. Kurator tar första kontakten med berörda elever och påbörjar en utredning. Rektor får del av den skrivna dokumentationen redan i inledningsskedet. Vårdnadshavare till omyndig elev informeras.
2 b. Om personal är involverad i kränkningen, kontaktas han/hon omgående av rektor för programmet, för att få del av kritiken. Han/hon ges möjlighet att sakligt bemöta den.
3. Rektor ansvarar för att stöd- och/eller åtgärdsprogram upprättas och dokumenteras.
4. Utredning och inledande åtgärder inom de närmaste 2 veckorna efter anmälan. Elevvårdsteamet fördelar arbetsuppgifterna sinsemellan. Inga beslut om åtgärder får ske utan att de berörda informerats.
5. Information om det inträffade behandlas konfidentiellt. Utbyte av synpunkter skall ske mellan de inblandade, den som gör utredningen, mentor, EVK samt rektor.
6. Om händelsen är av allvarlig karaktär skall rektor utan dröjsmål (inom 1 – 2 dagar)
underrätta arbetsmiljöverket, och vid extrema händelser även polis.
7 a. När kränkande särbehandling förekommit bland elever följer i första hand mentor och kurator upp att åtgärdsprogrammet efterlevs. Uppföljning skall ske minst en gång per vecka under den närmaste månaden efter att åtgärder beslutats.
7 b. När personal är inblandad i kränkande särbehandling följer Rektor upp att åtgärdsprogrammet efterlevs. Uppföljning sker en gång per vecka under den närmaste
månaden.
8. Om åtgärderna visar sig vara otillräckliga eller inte efterföljs, meddelas Rektor snarast möjligt. Rektor, mentor och kurator diskuterar justering av åtgärder. Rektor beslutar om nya åtgärder. Om inga åtgärder hjälper och när enbart elever berörs tillämpas Gymnasieförordningen §§27- 31 om förseelser, avstängning av elev osv. När personal berörs kopplas i sådana fall kommunens personalavdelning in.