Vad förväntas av mig som lärare om elevdatorn krånglar?
Grans webbsida – IT i undervisningen
Som mentor bör du gå igenom och se till att dina elever hittar till skolans elevsupport på Grans Naturbruksgymnasiums webbsida. Förutom elevsupporten finns det information om 1:1 och svar på vanliga frågor. Du bör även se till att eleverna vet att det är Ulf Martinsson som är IT-samordnare.
Om eleverna har datorproblem
Många datorproblem kan eleverna lösa själva, antingen via klasskamrater eller på egen hand genom skolans elevsupport på webben. Hänvisa till länken nedan om eleverna har problem med datorn. Kan de inte lösa problemen på egen hand, vänder de sig till skolans IT-samordnare.
IT i undervisningen och elevsupport
WiFi i klassrummet
Om det trådlösa nätverkets kapacitet påverkar undervisningen negativt, kan du be eleverna att starta om datorerna, det kan hjälpa i vissa fall. Kvarstår problemet måste du som lärare göra en felanmälan detta till IT-avd. Innan du gör en anmälan Detta gör du genom att ringa 6006, eller via insidan.
Felanmälan via Insidan
Felanmälan via e-post it-service@pitea.se
Felanmälan via telefon: 6006
Lösenord
Du förväntas kunna återställa och hjälpa eleverna med att byta lösenord för inloggning till elevdatorn.
- Gå till V: IT-Support
- Klicka på länken som heter Lösenordskontroll
- Skriv in elevens namn i rutan Username och klicka på sökknappen.
Elevens namn kommer då upp med sitt EDU-konto.
- Skriv in ett nytt lösenord i rutan Password.
Är rutan "Force Password Change at Logon" förbockad så tvingas eleven sedan att ändra lösen till ett eget.