Vanliga frågor och svar
Allmänna frågor
Hur länge kommer skolan att vara stängd och distansundervisning pågå?
Ingen vet något om det i dagsläget.
Hur kommer ”lektioner” att gå till?
Via itsLearning i huvudsak, men också andra digitala arenor som de redan är bekanta med.
Får man komma till skolan och äta lunch?
Nej, bara om man har enskild undervisning heldag. I dessa fall är lunchen förbeställd.
Skolan ska ju vara kostnadsfri, men hur blir det då med lunchen, får vi ersättning för att vi nu äter den hemma?
Nej, kommunen har inte någon skyldighet att erbjuda gratis lunch till gymnasieelever.
Går bussarna som vanligt om man skulle behöva ta sig till skolan?
Svar: Ja, än så länge. Men det är bara om du kommit överens med någon personal på skolan som du kan komma hit.
Ska man sjukanmäla sig till skolan även om man har distansstudier?
Ja, man ska meddela sin mentor.
Frågor som rör utbildningen
Ska eleverna göra APL om skolan är stängd?
Ja, i samråd med smittskyddsläkare gör vi bedömningen att detta är möjligt om de är välkomna till företagen. De som är prioriterade är elever i åk3.
Stämmer det att ni tar emot elever för undervisning i skolan?
Vi tar efter överenskommelse emot enskilda elever, företrädesvis i praktiska moment på yrkesprogrammens åk3. Viktigt att man som elev och lärare är frisk och följer de vanliga rekommendationerna kring hygien.
Vad händer om eleverna inte hinner klart sin utbildning under denna vår?
Vi jobbar för att alla elever i åk3 ska hinna gå klart sin utbildning. Beroende på hur långvarig distansundervisningen blir, så kan vi behöva sätta in åtgärder för elever i åk1 och 2 för att de ska få ihop sin garanterade undervisningstid. Men det är ännu för tidigt för att kunna säga om och i så fall hur detta kommer att lösas. Vi kan bli tvungna att omfördela och senarelägga kurser för dessa elever.
Kommer det här att påverka elevernas betyg?
Vi utgår från att det inte ska påverka elevernas betyg. De ska kunna få uppgifter och visa sina kunskaper mot alla betygsnivåer.
Frågor som rör distansundervisning och distansteknik
Mitt barn har svårt med struktur och har svårt att ta eget ansvar över sin utbildning.
Ta kontakt med skolenhetens specialpedagog. Kontaktuppgifter finns här på sidan.
Datorn fungerar inte.
Här på hemsidan finns information om vart du ska vända dig för att åtgärda problem.
Jag kommer inte in på lärplattformen.
Här finns information om vart du ska vända dig för att åtgärda problem.
Vi har ingen tillgång till wi-fi – hur gör vi då?
Ta kontakt med mentor eller rektor för att resonera er fram till ett annat sätt att bedriva distansutbildning på.
Jag kan inte logga in med mitt edu-konto.
Om du inte kan komma till Strömbacka, så uppsök gärna en skola nära dig, ett bibliotek etc. Starta om din dator och prova på nytt.
I Utforskaren syns inte OneDrive Piteå kommun (molntjänsten).
I din webbläsare skriver du in office.com. Du kommer kanske behöva logga in. Dina inloggningsuppgifter är din mailadress: förnamn.efternamn@stud.pitea.se samt ditt vanliga lösenord (som du använder för att logga in på skolans dator). Klicka sedan på ikonen för OneDrive.
Frågor som rör elevhälsa
Om man behöver kuratorskontakt, hur gör man då?
Ta kontakt med skolenhetens kurator via kontaktformulär eller telefon, du hittar kontaktuppgifter här på sidan.
Jag behöver komma i kontakt med skolsköterska!
Om det rör frågor kring Corona ska du ringa Vårdguiden 1177. Skolsköternska finns på plats som vanligt, men du behöver kontakta dem om du vill besöka mottagningen - du hittar deras kontaktuppgifter här på sidan.
Frågor som rör studie- och yrkesvägledning
När är omvalsperioden?
Mellan den 6-27 april
Hur gör man om man vill göra en ändring eller ett nyval under omvalsperioden?
Kontakta Studie- och yrkesvägledare via telefon eller mail. Kontaktuppgifter finns här på sidan.