I detta aktionsforskningsprojekt vill vi utveckla och få fördjupad kunskap om rektors arbete med att leda och stödja förskollärare i processen med att förstå och hitta sätt att omsätta undervisningsbegreppet i förskolans pedagogiska arbete. Skolinspektionens rapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse – ett treårigt regeringsuppdrag att granska förskolan (Skolinspektionen 2016), visar att införande av undervisning i förskolan uppfattas som komplext och utmanande för såväl förskolläraren som rektor.
Enligt rapporten har varken undervisningsbegreppet eller dess innehåll förankrats i förskolans verksamhet. Bland såväl pedagoger som rektorer finns en stark ambivalens och förvirring kring tolkningen och tillämpningen av undervisningsbegreppets införande i förskolan. Exempelvis, nämns i rapporten att lärande ofta förväxlas med undervisning. Med utgångspunkt från skolinspektionens kritik och den nya läroplanens uppdrag, vill vi som rektorer för förskolan utgå från ett vetenskapligt förhållningssätt och via aktionsforskning lära om huruvida våra utvecklingsstödjande processer och ledning leder till/underlättar förskollärarnas uppdrag att genomföra undervisningsuppdraget i praktiken.
Syfte med projektet
Syftet med ett aktionsforskningsprojekt är att utveckla och studera hur rektors pedagogiska ledarskap kan stödja förskolläraren tolkning av undervisningsbegreppet och genomförande av undervisning i förskolans verksamhet. I projektet söker vi svar på följande frågor:
- Hur uppfattar förskollärarna rektors stöd och insatser för att stödja integrering av undervisning i förskolans praktik?
- Hur har rektors stödjande processer stärkt förskollärarna i deras undervisningsuppdrag?
- Vad har främjat och vad har hindrat förskollärarna i deras tolkning och iscensättande av sitt undervisningsuppdrag?
Genomförande
Vi tänker använda oss av samtal, enskilt och i grupp, utifrån fastställda frågor kring undervisning i förskola, syn på uppdraget mm. Den litteratur vi läser som förberedelse för aktionsforskningen ska hjälpa oss att formulera frågeställningar till samtalen.
Kompetensutveckling till förskollärare och annan personal där undervisning och lärande är i fokus via litteraturseminarium samt lyssnade på pod. Till detta använder vi våra kompetensfredagar
Önskat läge
- Att förskolläraren är trygg i sitt undervisningsuppdrag
- Att undervisningen är tydliggjord och synlig över hela dagen
- Att förskollärarna har förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag.
- Att vi som rektorer har en ökad och fördjupad förståelse i att föra och följa en process.