Under läsåret 2023-24 leder FoU-teamet tre forskningscirklar, två i förskolan och en i gymnasiet, där totalt 19 förskollärare och gymnasielärare ingår.
Forskningscirkel Forskning och utveckling i skolan 4, 2023–24
I den fjärde omgången av forskningscirkeln Forskning och utveckling i skolan deltar fyra gymnasielärare från Strömbackaskolan och Grans Naturbruksgymnasium. Förutom att läsa och diskutera litteratur som rör forskning och utveckling i skolan bedriver lärarna mindre utvecklingsprojekt i den egna undervisningen. Två av lärarna arbetar på yrkesförberedande program och undersöker inom ramen för forskningscirkeln hur elevernas arbetsplatsförlagda lärande (APL) kan utvecklas. En lärare, som också är specialpedagog, intresserar sig för hur man kan främja elevnärvaro bland elever med hög frånvaro. Ett mer ämnesdidaktiskt fokus har den lärare som undersöker hur elever på yrkesförberedande program kan stimuleras till läsning genom litteratursamtal med läsande förebilder, i detta fall lärare i yrkesförberedande ämnen. För att kunna följa vad som händer i projekten har lärarna använt olika metoder, bland annat intervjuer och enkäter. Projekten kommer att presenteras vid ett seminarium i slutet av vårterminen 2024.
Forskningscirklar Undervisning i förskolans utemiljö, 2023-24
I förskolan pågår under 2023-2024 två forskningscirklar med temat undervisning i förskolans utomhusmiljöer. Syftet med forskningscirklarna i förskolan är att öka förskollärares vetenskapliga kompetens och förmåga att leda utvecklingsarbete samt att utveckla undervisningen under utevistelsen. Forskningscirklarna grundar sig i deltagarnas egna frågor och erfarenhet, men samtidig i forskning – det vill säga beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund. Deltagarna identifierar en mindre fråga/problemområde för forskningscirklarna som de vill veta mer om, förbättra eller utveckla. Inom ramen för forskningscirklarna planeras sedan aktiviteter/aktioner som deltagarna genomför i sin praktik och som syftar till att skapa förståelse för och/eller förändring av den identifierade frågan/området. Under forskningscirkelns gång får deltagarna verktyg och metoder för att genomföra utvecklingsarbetet, kunskap om systematik och struktur samt handledning i kollegiala processer och möjlighet till erfarenhetsutbyte. Forskningscirklarna består av sex träffar fördelat under läsåret och förutom de sex träffarna innebär deltagandet inläsning av litteratur och genomförandet av ett mindre utvecklingsarbete i den egna verksamheten. Forskningscirklarna leds av kommundoktorand och vetenskaplig ledare.