Projektet Läskraft är ett spännande initiativ som sammanför lärare och forskare att utforska och utveckla nya metoder för att öka elevers intresse för skönlitteratur och förbättra deras läsförmåga i både grund- och gymnasieskolan. Projektet pågår under 2024-2025 och bedrivs på olika skolor i Piteå kommun. Genom aktionsforskning, där deltagarna aktivt testar och utvärderar olika undervisningsstrategier, syftar Läskraft till att möta och övervinna de utmaningar lärare ser i klassrummet.
I årskurserna fyra till nio, där många elever har svenska som andraspråk, introduceras eleverna för skönlitteratur. Här jobbar man med hur man bäst kan engagera eleverna med barn- och ungdomslitteratur. Böckerna man läser bygger på historier där eleverna kan relatera till sin situation med att komma till ett nytt land och möta en ny kultur.
Språkkunskaperna varierar i klassen, så här blandas svenska med engelska för att förklara handlingen i berättelsen. Gruppen hjälps åt för att avkoda och uttala ord som kan vara utmanande. I boken man för tillfället läser går det att utläsa en kärlekshistoria mellan raderna, så uppgiften när högläsningen är slut blir att på olika sätt gestalta kärlek.