Kommunen är skyldig att ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen i förskola, fritidshem och skola. Det kan till exempel handla om bemötande, trivsel, inflytande eller stöd till en enskild elev. Om det kommer fram brister ska det åtgärdas.
Gör så här om du vill klaga eller lämna åsikter
- Kontakta skolan i första hand.
Kontakta mentor eller annan personal vid berörd skola eller förskola.
- Kontakta förskolechef, rektor i andra hand.
Om personalen inte kan lösa problemet eller du fortfarande inte är nöjd, kontaktar du rektorn.
- Kontakta barn- och utbildningsnämnden i tredje hand.
Om problemet inte åtgärdas av rektor eller en konstruktiv dialog kan upprättas med skolan så skriver du till barn- och utbildningsnämnden. Det omfattar även klagomål som behandlats i styrelsen för fristående förskola eller fritidshem, eftersom kommunen ansvarar för tillsynen i de verksamheterna.
- Så här gör du en anmälan till barn- och utbildningsnämnden.
Skicka in ditt klagomål till:
Piteå kommun, Barn- och utbildningsnämnden Box 730, 941 28 PITEÅ.
eller per e-post till bu-namnd@pitea.se.
Beskriv ärendet. Glöm ej att ange namn, adress, telefon, vilken elev och vilken enhet som berörs. Vi behandlar inga anonyma klagomål.
Tänk på att din anmälan blir allmän handling som diarieförs. Det innebär att alla som frågar efter handlingen har rätt att läsa den eller få en kopia. Om handlingen innehåller känslig information kan hela eller delar av den sekretesskyddas.
Inom fem arbetsdagar får du en bekräftelse på att klagomålet är mottaget och kontaktuppgifter till den som utsetts som handläggare. Utredningen ska göras så snabbt som möjligt.
När utredningen är klar få du ett skriftligt svar med information om hur ärendet åtgärdats eller varför ärendet inte kan åtgärdas, alternativt lämnats till barn- och utbildningsnämnden för ett politiskt beslut.
Tillsynsmyndigheter
Om du inte är nöjd med vår handläggning kan du göra en anmälan till de statliga tillsynsmyndigheterna.