KRITERIER – MELLANKRIGSTIDEN – ESSÄPROV
Provet om Mellankrigstiden kommer vara ett essäprov, vilket innebär ”få men stora frågor”.
Ni ska kunna resonera kring större teman, och då hänvisa till personer, händelser och begrepp som har med Mellankrigstiden att göra.
Material
Boken s. 18 – 38 + länkar/dokument på Teams
Filmerna vi sett på lektionstid (bl.a. Hur man blir en tyrann – Netflix)
1. Ha koll på det glada 20-talet, det ekonomiska läget i Tyskland, Wall Street-kraschen och vad dessa saker har att göra med utvecklingen i Tyskland under mellankrigstiden.
2. Kunna förklara nazisternas ideologi kring t.ex. rasbiologi, dolkstötslegenden, antisemitism och Tredje riket
3. Nazisternas framgångsfaktorer
- Hur Hitler och nazisterna kom till makten: Viktiga händelser/steg
- Olika strategier nazisterna använde för att nå framgång och varför de fungerade, t.ex. propaganda, censur, ideologi, rädsla, löften, konspirationsteorier, industrialisering
- Vilka av Hitlers egenskaper som bidrog till nazisternas framgångar.
- Hur situationen i samhället bidrog till att människor röstade på/såg fördelar med nazistpartiet
- Vad det var som gjorde att människor, även när de fick se nazismens ”fulare sidor” fortsatte stötta partiet, eller vände bort blicken
Kopplingar till och jämförelser med idag Jämförelser mellan nazisterna/Hitler och andra – historiska och nutida – politiska rörelser, antidemokratiska händelseförlopp och diktatorer. Likheter och skillnader.
4. Beskriva upptrappningen som leder till krigsutbrottet (upprustning + övertagande av landområden), samt västländernas eftergiftspolitik och varför de gjorde som de gjorde.