Era barn är väldigt intresserade och de flesta jobbar ända fram till lunch med sina arbetsuppgifter. Vi försöker variera uppgifterna så mycket som möjligt med rörelse, sång, film, bilder och arbetsblad/bok.
I fredags hade vi ett litet grupparbete om hur många renar tomten behövde för att dra släden. Då tränade vi att lyssna på varandra, att komma överens och att alla bidrar utifrån sin förmåga. Barnen tyckte det var en rolig aktivitet och alla deltog. Ni kan se resultatet i hallen.
Vi jobbar aktivt dagligen för att främja ett vårdat språk och ett agerande utan svordomar. Några behöver träna mer än andra. Dagligen pratar vi också hur man är en bra kompis och vad som utmärker det. Vi har börjat med vår adventskalender som innehåller gåtor, sånger och problemlösningar. Barnen är förväntansfulla och tycker det är jättespännande. Längtar tills det blir deras tur att öppna ”luckan” och få en liten polkagrisstång.
Barnen har haft rastkompisar i två veckor i 10 min under första rasten. De tycker det har varit roligt och fungerat bra i de flesta fall. På detta sätt försöker vi hjälpa barnen att bygga broar mellan varandra. Vi fortsätter med detta terminen ut.
Vecka 49
Under veckan kommer barnen att få göra små julsagor tillsammans och vi jobbar i matten med volym. På torsdag gör vi färdigt ”Boken om mej” och det är yrken som vi fokuserar på. Vi avslutar veckan med att gå till Tallhedskyrkan för att se på skolans Luciatåg.
Vecka 50
Vi inleder veckan med lovdag på måndag. Fritids öppet som vanligt.
Tisdag är det Luciapyssel som gäller.
En uppmaning till er föräldrar att ni hemma till exempel vid middagsbordet frågar ert barn: Har du spelat något spel idag?
Vilken är din rastkompis?
Syftet med detta är att få främjande samtal hemma om skolan och träna minne och uppmärksamhet hos barnen.
Hälsningar Annica, Heidi och Monica