Bok, anteckningar, Begreppa-filmer , material på teams
Att förstå och känna till:
1. Kunna beskriva några av de idéer som framfördes under upplysningstiden samt förklara vad de haft för betydelse för 1700-talets revolutioner, men även resonera kring hur vi kan se dessa idéer användas i dagens värld.
2. Den amerikanska revolutionens orsaker, förlopp och följder (på kort sikt och på lång sikt).
3. Den franska revolutionens orsaker, förlopp och följder (på kort sikt och på lång sikt).
4. Diskutera den industriella revolutionens följder: Vad förändrades ekonomiskt? Hur förändrades situationen för människorna? Vilka följder har varit bra/dåliga på kort sikt och på lång sikt?
5. Att fundera över varför vi läser om dessa händelser i skolan. Vad förändrades i världen efter revolutionerna? Vad förändrades inte i världen efteråt?
Kriterier för betyg (i årskurs 9):
Eleven visar grundläggande(E) / goda (C) / mycket goda (A) kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Eleven för enkla (E) / utvecklade ( C) / välutvecklade ( A ) resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid.
Eleven för enkla (E) / utvecklade ( C) / välutvecklade ( A ) resonemang om kontinuitet och förändring utifrån några långa historiska linjer.