Mitt namn är Linn Dahlbäck och jag arbetar som rektor för Rosviks skola sedan hösten 2020.
Jag är utbildad lärare och specialpedagog vilket jag arbetat med under flera år. De senaste åren har jag varit verksam i Öjebyn som biträdande rektor på Solanderskolan åk 4-9.
Det är mitt uppdrag att leda arbetet i rektorsområdet i enlighet med skolans styrdokument och mot våra ledord ”jag kan – jag vill – jag vågar-känsla” samt trygghet och studiero. Detta ska bland annat ske genom att vi årligen utvärderar våra mål och med hjälp av resultatet åtgärdar de områden som vi inte är nöjda med.
Viktiga förutsättningar för inlärning är ett positivt lärandeklimat där våra elever får möjlighet att ”växa” i självkänsla och lusten att lära. Även samarbete, kommunikation, mellan hem och skola är otroligt viktigt för barnens lärande.
Rosviks skola har ca. 200 elever från förskoleklass till åk 6 samt fritids. Skolområdet rymmer tre byggnader: huvudbyggnaden, stenskolan och höga trähuset.
Personalen i Rosviks skola utvecklar sin undervisning genom kollegialt lärande och formativ bedömning. Alla lärare har slutfört Skolverkets kompetensutveckling i Mattelyftet, Läslyftet och Digitalisering. Kompetensutveckling sker kontinuerligt varje läsår. Under läsåret 20/21 kommer personalen få genomgå en utbildning i SKUA (Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt).
Vi i Rosviks skola har även stort fokus på att eleverna ska uppleva att de är delaktiga i sitt lärande på skolan och i fritidsverksamheten. Hållbar utveckling och inflytande är också ett prioriterat område.
Vår gemensamma vision är att alla elever ska, utifrån sin potential, få möjlighet att utveckla kunskaper och färdigheter som rustar dem för framtiden. Vi bedriver ett aktivt skolutvecklingsarbete med fokus på värdegrund, resultat och förhållningssätt.
Detta är våra hörnstenar i verksamheten:
- Vi har kunniga och engagerade lärare som tillsammans arbetar för att elever på Rosviks skola ska få goda kunskaper och en tro på sig själva med ut i livet.
- Vi tror att alla elever vill och kan ta ansvar för sitt lärande. Vi arbetar för att utveckla elevinflytandet med stigande ålder och mognad.
- Vi strävar efter att alla elever ska uppnå kunskapsmålen i samtliga ämnen och att alla elever ska känna nyfikenhet och lust att lära.
- På Rosviks skola värnar vi om varandra genom att visa varandra hänsyn och respekt. Alla ska känna sig lika mycket värda i en miljö som genomsyras av trygghet, delaktighet, kreativitet, omtanke och tilltro till sin egen kompetens.