Mitt namn är Bodil Johansson och jag har arbetat som förskollärare i Piteå kommun i snart tio år. Jag arbetar för tillfället med barn i åldrarna ett till tre år. Magisterutbildningen har varit ett sätt för mig att fortsätta utvecklas som förskollärare men också ett sätt att utmana mig själv och mina tankar om lärande och utveckling.
Konferensbidrag
Systematic quality work in preschool - Nationell forskningskonferens i pedagogiskt arbete
Umeå universitet, 19-20 augusti 2019
Magisteruppsats i pedagogisk yrkesverksamhet, 15 hp
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan.
Hur ett arbetslag tolkar, översätter och genomför systematiskt kvalitetsarbete i praktiken.
Läs hela magisteruppsatsen
Studiens område och syfte
Då jag varit verksam förskollärare i Piteå kommun i mer än tio år så har jag själv upplevt och arbetat med olika förändringar som kommit att påverkar förskolan. En sak som blivit till ett intresseområde för mig är systematiskt kvalitetsarbetet och därför valde jag att under min magisterutbildning att fördjupa mig inom detta ämne i min magisteruppsats.
Metod
Jag har undersökt hur ett arbetslag i förskolan pratar om systematiskt kvalitetsarbete samt vilka bilder av det systematiska kvalitetsarbetet som jag kunde finna i deras samtal. I studien deltog ett arbetslag med förskollärare och barnskötare från en förskola i mitt eget rektorsområde i Piteå kommun. Arbetslaget deltog genom att jag fick möjlighet att genomfört en gruppintervju med dem men också genom att de gav mig möjligheten att delta vid tre av arbetslagets gemensamma planeringar.
Lärdomar och slutsatser
Resultat visar att genomförandet av systematiskt kvalitetsarbete i förskolan är en invecklad process där det krävs att de deltagande pedagogerna inte bara tolkar skollag och läroplanen för förskolan, utan också att de måste göra dessa tolkningar till sina egna innan de kan arbeta med tolkningar i verksamheten. Lika så visar resultatet att det finns många olika former av styrning och styrningsmekanismer i arbetslagets arbete med systematiskt kvalitetsarbetet vilket påverkar arbetslagets möjligheter att tolka, översätta och genomföra ett systematiskt kvalitetsarbete.
Då jag själv är en förskollärare i samma praktik som jag undersökt så har arbetet jag gjort inom magisterutbildningen varit mycket givande för mig som person men också för hur jag och mina kollegor tittar på vårt arbete med systematiska kvalitetsarbete.
Utveckling
Jag hoppas också att de kunskaper jag fått under denna utbildning ska kunna ligga till grund för en ökad vetenskaplig medvetenhet inte bara hos mig i min yrkesvardag, utan för hela kommunen genom att jag kan hjälpa till och stötta andra arbetslag inom förskolan i olika frågor som de är intresserade av att utveckla och arbeta med.