Jag heter Linda Wikström och arbetar som lärare i Språkslussen, en förberedelseklass för nyanlända elever. Mitt intresseområde är att undersöka hur nyanlända elever och lärare upplever övergången från förberedelseklass till reguljär klass med fokus på språklig stöttning i ämnesundervisningen.
Magisterutbildningen har lärt mig att koppla situationer i min egen undervisning till vetenskapliga teorier, vilket ger mig trygghet i min roll som lärare.
Konferensbidrag
The support of newly arrived students in words specific to general school language and the social sciences subject - Nationell forskningskonferens i pedagogiskt arbete, Umeå universitet, 19-20 augusti 2019.
Magisteruppsats i pedagogisk yrkesverksamhet, 15 hp
Nyanlända elevers språkliga stöttning i SO undervisningens ämnesspråk
Läs hela magisteruppsatsen
Studiens område och syfte
Mitt intresseområde har varit att undersöka hur nyanlända elever i reguljära klasser upplever att de stöttas i ämnesspråket och hur deras lärare beskriver arbetet med att nå alla elever språkligt.
Metod
Syftet med min magisteruppsats var att beskriva och analysera hur nyanlända högstadieelever stöttas i SO-undervisningens ämnesspråk och för att ta reda på detta observerade jag elever och lärare under några lektioner. Efter observationerna intervjuade jag både elever och lärare för att kunna jämföra det jag själv sett med deras beskrivningar. Förutom dessa insamlings-metoder har jag haft forskningscirklar med lärare i mitt arbetslag och vår rektor för att ta del av deras tankar kring min studie.
Lärdomar och slutsatser
De resultat som framkom visade att SO-lärarna stöttar eleverna i ämnesspråket med fokus på ord och begrepp och att elevernas modersmål inte användes i någon större utsträckning under lektionerna. Eleverna deltog nästan inte i något samspel med lärarna eller med de andra eleverna i klassen. Stöttningen av de nyanlända eleverna skedde mest spontant under lektionerna och lärarna saknade utbildning i hur de ska arbeta med språk- och kunskaper parallellt. Resultaten av min studie kan hjälpa till att förstå hur både nyanlända elever och deras lärare upplever lärandemiljön i SO-undervisningen och hur den skulle kunna förbättras.
Utveckling
Magisterstudierna har lärt mig hur jag kan lyfta exempel från min egen praktik och koppla dessa till vetenskapliga teorier, vilket skapar en undervisning som bygger på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.