Mitt namn är Joakim Wallstén och mitt intresseområde är läraryrkets relationella mellanmänskliga aspekter, där jag valt att fördjupa mig inom relationell socialpsykologi och relationell etik.
Dessa samlade forskningsteorier stödjer att vi inte kan bortse ifrån mänskliga aspekter inom verksamheter där människor är involverade. I skolans värld behöver lärare tilldelas personligt spelrum och inte tvärtom, styras mot givna mallar och likriktning. Detta, eftersom lärare inte kan vara lika med hänsyn taget till personliga och emotionella aspekter. Magisterstudierna har utbildat mig i att tolka teori och perspektivtagande inom forskning och genom det, tränat mig i att förstå och välja i ett stort kunskapshav. Detta är komplext, därför att olika forskningsstudier gör olika antaganden med utgångspunkt ifrån människosyn, kunskapssyn och eventuellt olika antaganden i förhållande till system och maktaspekter.
Konferensbidrag
Relation, achievement & gender. The human teacher - Nationell forskningskonferens i pedagogiskt arbete, Umeå universitet, 19-20 augusti 2019
Magisteruppsats i pedagogisk yrkesverksamhet, 15 hp
Gymnasielärares relationella praktik
- En skolstudie utifrån ett mellanmänskligt perspektiv
Läs hela magisteruppsatsen
Studiens område och syfte
Syftet med min studie har varit att fördjupa och utveckla kunskaperna om läraryrkets mellanmänskliga aspekter.
Metod
Studien har utförts på gymnasiet där jag arbetar, genom att jag intervjuat åtta lärarkollegor enskilt samt genomfört en gruppintervju.
Lärdomar och slutsatser
I resultatet framkommer det att grogrunden för den goda relationen skapas i seendet av eleven, i visandet av den mänskliga läraren, i lyssnandet och i lärarens önskande om elevens bästa. I den goda relationen skapas spelrum att lyckas och misslyckas och förståelse för den andre. I kölvattnet av den goda relationen kan det uppstå dilemman och problem, men som med de relationella vetenskapliga teorierna i ryggen, omvandlas till behov. Lärarna önskade en samsyn med rektorer gällande den relationella arbetsbördan och en samsyn gällande värderandet av de relationella aspekterna i förhållande till det mätbara. Lärarna var överens om att relationer och personliga aspekter av läraryrket inte kan mätas och att detta kan skapa låsningar och en emotionell tudelning av lärarkåren i lärarnas ofrånkomliga jämförelse med varandra.
Utveckling
Nyttan med studien är att den hjälper till att synliggöra läraryrkets mellanmänskliga aspekter och som en konsekvens av detta, diskuteras en intressekonflikt mellan lärarnas uttalade relationella behov och möjliga effekter av skolsystemets styrning.