Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kunskaper om/i…
Specialiserade kunskaper om...
- Hur politiska beslut och andra omvärldsfaktorer påverkar arbetsmarknaden i ett internationellt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv
- Hur mångfald, inkludering och jämställdhet påverkar individer, grupper och organisationer ur ett arbetsgivarperspektiv
- Hur arbete med Employer Branding, preboarding, onboarding, reboarding, crossboarding, offboarding kan underlätta för arbetsgivare att rekrytera och behålla personal
- Relevanta metoder, modeller och verktyg för att arbeta med mångfald, inkludering, jämställdhet samt arbetslivsinriktade insatser, omställning och inställning på individ-, grupp-, och organisationsnivå
- Hur Agenda 2030 och de globala målen kopplas samman med att skapa en hållbar kompetensförsörjning
Övergripande kunskaper och överblick om...
- Professionellt förhållningssätt och varför det är viktigt i yrkesrollen
- Hur olika kommunikationssätt och -flöden påverkar arbetsplatser på olika sätt
- Kvalitetsarbete, arbetsprocesser/projektledning, dokumentation och uppföljning vid genomförande av insatser eller projekt
- Metoder för kreativ problemlösning/innovation med syfte att främja kompetensförsörjning ur ett långsiktigt perspektiv
- Den nutida utvecklingen av den svenska arbetsmarknaden och arbetsmarknadssystemet
- Lagar och regelverk kopplat till det arbetsmarknadspolitiska området samt olika instansers ansvarsområde
- Lagar och regelverk kopplat till sekretess och hantering av personuppgifter vid exempelvis, rekrytering, praktik etc.
- Skillnaden mellan privat näringsliv och offentligsektor och hur faktorer som ekonomi, ledning och styrning, personal etc. kan styra och påverka arbetsplatser på olika sätt
Efter avslutad utbildning ska den studerande ha färdigheter i att…
- Identifiera möjligheter och hinder för en hållbar och långsiktig kompetensförsörjning, samt arbeta med processer som genererar kreativa lösningar för utveckling på individ-, grupp-, och organisationsnivå
- Planera, identifiera resurser, genomföra samt utvärdera insatser eller projekt som främjar mångfald, inkludering, jämställdhet, omställning och inställning på individ-, grupp-, och organisationsnivå
- Pitcha sig själv i sin profession/yrkesroll
- Sälja in och presentera en projektidé
- Arbeta etiskt och inkluderade på ett, för individen och verksamheten, rättssäkert och professionellt sätt
- Kommunicera åtaganden och lösningar på såväl svenska som ytterligare ett språk inom ett för yrkesrollen relevant arbetsområde
- Efter avslutad utbildning ska den studerande ha kompetenser att…
- Förmedla en värdegrund som leder till utveckling, mångfald, inkludering och jämställdhet
- Identifiera möjligheter och hinder samt arbeta med processer för kreativa samt innovativa lösningar
- Bedöma hur en organisation kan utveckla sina metoder och arbetssätt för att främja en hållbar kompetensförsörjning genom mångfald, inkludering, jämställdhet, omställning och inställning på arbetsplatsen samt presentera förslag på genomförande
- Ansvara för att stötta individer, arbetsgrupper och organisationer i projekt eller insatser som främjar hållbar kompetensförsörjning genom mångfald, inkludering, jämställdhet, omställning, inställning
- Ansvara för att slutföra, utvärdera och analysera förelagda projekt
- Interagera och kommunicera med individer, arbetsgrupper och organisationer med ett professionellt förhållningssätt som skapar och upprätthåller goda relationer, både internt och externt
- Hantera och förvara dokumentation på ett rättssäkert och betryggande sätt
- Självständigt behandla teoretiskt och praktiskt arbete som främjar kompetensförsörjning, på ett sådant sätt att det leder till vidare lärande och professionell utveckling i sin yrkesroll som Kompetenskoordinator
Kurser
YH-poäng anges inom parentes. 5 YH-poäng motsvarar en veckas studier.
- Självvägledning och kommunikation (15)
- Samarbetsprocesser och ledarskap (15)
- Arbetsmarknad och hållbar kompetensförsörjning (40)
- Samordning, relevanta metoder, modeller och arbetssätt för utveckling (35)
- Lagstiftning och samhällssystem (20)
- LIA 1 - Lärande i arbete 1 (30)
- Innovativa metoder för hållbar kompetensförsörjning (35)
- LIA 2 – Lärande i arbete 2 (50)
- Examensarbete (40)
Läs mer om kursinnehåll
LIA
LIA står för "lärande i arbete" och innebär att dina studier är förlagda till en arbetsplats. Under LIA perioderna har du möjlighet att vidareutveckla dina färdigheter kopplat till moment från tidigare kurser, samt inhämta ytterligare kunskaper genom arbetslivsanknutna situationer. Du har totalt två stycken LIA perioder i utbildningen. LIA 1 är på 30 YH-poäng och motsvarar 6 veckor. LIA 2 integreras med examensarbetet och då arbetar du individuellt eller i grupp med ett verklighetsförankrat projekt. LIA 2 och examensarbetet utgör tillsammans 90 YH-poäng och motsvarar totalt 18 veckor. Under LIA perioderna har du goda möjligheter till att knyta kontakter med arbetslivet som är värdefullt inför din framtida yrkeskarriär.
Som utbildningsanordnare har vi ansvaret att garantera dig en LIA-plats inom Norrbotten. LIA kan alltså kräva pendling och därmed omkostnader för resor och logi vilket du själv måste stå för. Självklart kan du ordna LIA-plats på eget initiativ både innanför och utanför Sveriges gränser, förutsatt att vi bedömer att LIA-företaget har förutsättningar för god handledning och adekvata arbetsuppgifter ur ett lärandeperspektiv.
Minst godkänt betyg i samtliga av utbildningens kurser leder till yrkeshögskoleexamen.