Läs mer om de olika kurserna nedan.
Kurser för ny ansökan
1. Arbetsmarknad & hållbar kompetensförsörjning (9 veckor)
Innehåll
Kursen ger den studerande förståelse för hur Agenda 2030 och demografi påverkar arbetsmarknadens villkor och förutsättningar, sett ur ett internationellt och nationellt perspektiv. Den studerande får även förståelse för hur arbetsmarknadspolitiska beslut kan påverka villkor och förutsättningar för både organisationer och individer, oavsett sektor. Därtill får den studerande kunskaper och förståelse för hur strategisk samt hållbar kompetensförsörjning bidrar till organisationers utveckling. Kursen ska bidra till att den studerande erhåller kunskap om de olika grupperna av arbetssökande samt hur dessa kan etablera sig på arbetsmarknaden. Utöver detta introduceras den studerande kring vilken roll idéburen sektor kommer att ha i framtiden som aktör inom arbetsmarknadsområdet.
- De globala målen – 1-5, 8, 10, 11, 16, 17
- Begreppen demografi och kompetensförsörjning
- Hur nationella, regionala, och lokala politiska beslut påverkar arbetsmarknaden exempelvis utifrån Agenda 2030
- Agenda 2030 – hållbart liv och arbetsliv
- SIQ – Femte kvalitetsvågen
- Livslångt lärande – UPSKILL och RESKILL
- Nutida utvecklingen av det svenska arbetsmarknadssystemet
- Arbetsmarknaden i ett internationellt, nationellt, regionalt och lokalt perspektiv
- Omvärldsbevakning och trendspaning
- Digitaliseringen och dess påverkan
2. Mångfald, inkludering & jämställdhet (4 veckor)
Innehåll
Kursen ger den studerande kunskaper och förståelse för hur mångfald, inkludering och jämställdhet kopplas till utmaningar som samhället och arbetsgivare möter. Den studerande får grundläggande kunskaper kring hur begreppen mångfald, inkludering och jämställdhet sätts i relation till det kommande yrkesområdet. Den studerande får möjlighet att utveckla färdigheter inom mångfald, inkludering, jämställdhet som arbetssätt och verktyg för arbetsgivare. Utöver detta introduceras den studerande kring vilken roll idéburen sektor har utifrån mångfald, inkludering och jämställdhet.
- De globala målen – 1-5, 8, 10, 11, 16, 17
- Begreppen mångfald, inkludering och jämställdhet
- Agenda 2030 – Mångfald, inkludering och jämställdhet
- ESG – Enviromental, social and corporate governance
- CSR - Corporate social responsibility
- Idéburen sektor
- Hur mångfald och inkludering påverkar individer, grupper och organisationer ur ett arbetsgivarperspektiv
- Strategiskt arbete kring mångfald, inkludering och jämställdhet ur ett kompetensförsörjningsperspektiv
3. Innovativa metoder för hållbar kompetensförsörjning (8 veckor)
Innehåll
Kursen ger den studerande kunskaper om hur man kan stärka en långsiktig och hållbar kompetensförsörjning hos en verksamhet med hjälp av entreprenöriellt förhållningssätt och intraprenörskap. Den studerande ges möjlighet att utveckla färdigheter i att använda metoder och arbetssätt för strategisk innovativ och kreativ problemlösning. I kursen får den studerande möjlighet att utveckla sin förmåga att bedöma samt utveckla olika sektorers kvalitetsledningssystem utifrån ett hållbart perspektiv.
- De globala målen – 1–5, 8-13, 16, 17
- Entreprenöriellt förhållningssätt och intraprenörskap
- Agila/iterativa arbetssätt för innovation och kreativ problemlösning
- Arbetssätt och metoder för uppföljning samt utvärdering
- Metoder och verktyg för att mäta hållbarhet
- Exempel på kvalitetsledningssystem för innovation, hållbarhet och hållbar kompetensförsörjning
4. Samordning, relevanta metoder och arbetssätt för utveckling (8 veckor)
Innehåll
Syftet med kursen är att ge den studerande ett helhetsperspektiv om vad som krävs för att utveckla arbetsplatsers sociala inkludering, främja breddad rekrytering och arbetslivsinriktade insatser samt metoder för att arbeta med detta. Den studerande ges möjlighet att utveckla färdigheter i att använda metoder och arbetssätt som bidrar till individens, arbetsgruppens och organisationens utveckling. Vidare ger kursen den studerande kunskap om vikten av att förstå hur olika kommunikationssätt- och flöden påverkar arbetsplatsen t ex avseende social inkludering.
- De globala målen – 1–5, 8-13, 16, 17
- Begreppen Employer Branding, preboarding, onboarding, reboarding, crossboarding, offboarding
- Metoder, relevanta verktyg och modeller för Employer Branding, preboarding, onboarding, reboarding, crossboarding, offboarding
- Metoder och arbetssätt för social inkludering samt breddad rekrytering
- Metoder, relevanta verktyg och modeller för Aktiva åtgärder (MYNAK)
5. Lagstiftning och samhällssystem (4 veckor)
Innehåll
Syftet med kursen är att den studerande ska utveckla kunskap om olika instansers ansvarsområden avseende arbetsmarknadsinsatser. Den studerande ska även introduceras i aktuella lagar och regelverk kopplat till det arbetsmarknadspolitiska området, anställning och rekrytering samt hantering av personuppgifter.
- Globala målen – 1-5, 8, 10, 11, 12, 13, 16, 17
- Lagstiftning, föreskrifter och regelverk gällande arbetsmarknadspolitiska insatser och åtgärder
- Lagstiftning, föreskrifter och regelverk avseende ersättningar och stöd från t ex Arbetsförmedling, Försäkringskassa och Socialförvaltning
- Sekretess & GDPR
- EU:s inverkan på svensk arbetsmarknad
- Kollektivavtals inverkan på arbetsmarknaden, för arbetsgivare, anställda och arbetssökande
Kurs 6 – LIA 1 (6 veckor)
Innehåll
Syftet med kursen är att den studerande ska ges möjlighet att omsätta sina kunskaper från tidigare kurser genom att koppla det till skarpa situationer och förutsättningar på en arbetsplats och/eller organisation (LIA-plats).
Den studerande ska fokusera på minst ett arbetsområde som kan kopplas till yrkesrollen (exempelvis onboarding, social inkludering, arbetslivsinriktade insatser eller liknande) samt sätta sig in i hur och med vilka förutsättningar LIA-platsen arbetar med detta. Den studerande ges möjlighet att utveckla sin förmåga att se lösningar/ge förslag på åtgärder som kan bidra till individens, arbetsgruppens och organisationens utveckling.
Genom den praktiska förankringen till arbetslivet ges den studerande också möjlighet att utveckla sin förmåga att interagera och kommunicera med individer, grupper och organisationer utifrån ett rättssäkert och professionellt förhållningssätt.
- Globala målen utifrån LIA-platsens yrkesområde
- Delta och/eller få insyn i det förekommande arbetet på LIA-arbetsplatsen inom ett för yrkesrollen relevant område
- Arbeta på ett, för individen och verksamheten, rättssäkert och professionellt sätt
- Tillämpning och utvärdering av teoretiska kunskaper och färdigheter från tidigare kurser
- Professionell kommunikation
Kurs 7 LIA 2 (50 YH-poäng)
Innehåll
Syftet med kursen är att den studerande ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta i rollen som Kompetenskoordinator genom att omsätta sina kunskaper och färdigheter från tidigare kurser, kopplat till skarpa situationer och förutsättningar på en arbetsplats.
Den studerande ska planera, genomföra och utvärdera ett förbättringsprojekt kopplat till LIA-platsens och målgruppens behov. Projektet bör integreras med kursen för Examensarbete.
Genom den praktiska förankringen till arbetslivet ges den studerande också möjlighet att utveckla sin förmåga att interagera och kommunicera med individer, arbetsgrupper och organisationer utifrån ett rättssäkert och professionellt förhållningssätt.
- Globala målen utifrån LIA-platsens yrkesområde
- Tillämpning och utvärdering av teoretiska kunskaper och färdigheter från tidigare kurser
- Genomföra ett förbättringsprojekt kopplat till LIA-platsen inom ett för yrkesrollen relevant område
- Arbeta på ett, för individen och verksamheten, rättssäkert och professionellt sätt
Kurs 8 – Examensarbete (40 YH-poäng)
Innehåll
Kursen ger den studerande stöd i att utveckla sin förmåga att pitcha sig själv och en projektidé samt med visst stöd planera, genomföra, sammanställa, analysera, diskutera och presentera ett projektarbete.
Kursen ska möjliggöra att den studerande får tid och stöd att fördjupa sig inom ett eget valt ämnesområde som härrör till utbildningens innehåll och med relevans för den egna yrkesinriktningen. Examensarbetet genomförs individuellt eller tillsammans med andra och bör integreras med kursen för Lärande i arbete 2 (LIA 2).
- Globala målen utifrån LIA-platsens yrkesområde
- Pitcha sig själv i sin profession/yrkesroll
- Olika faser i projekt
- Sälja in och presentera en projektidé
- Metodologi för rapportering
- Muntlig och skriftlig rapportering
- Vetenskaplig bearbetning av information
Kursplan 9 – Självvägledning och kommunikation (3 veckor)
Innehåll
Kursen ger den studerande möjligheter att tillägna sig grundläggande begrepp som används inom socialpsykologin, samt ger insikt om samspelet mellan en individ och dennes sociala omgivning, till exempel hur individen fungerar och samspelar i en grupp. Under kursen ska den studerande ges möjligheter att utmana sig själv och sina egna kommunikationsmönster för att därigenom öka sin förståelse av andras. Kursen ger också den studerande verktyg och förhållningssätt till att utveckla sin förmåga till självvägledning för att genom denna kommunicera, skapa och upprätthålla goda relationer med individer och grupper på ett professionellt sätt.
- Globala målen – 3-5, 10, 11, 16
- Introduktion till socialpsykologi – interaktion och kommunikation i olika kontexter
- Självregleringens betydelse samt funktion utifrån den kommande yrkesrollens krav
- Kompetenskoordinatorns professionella bemötande och förhållningssätt
Kursplan 10 – Samarbetsprocesser och ledarskap (3 veckor)
Innehåll
Inom ramen för kursen ska den studerande utveckla kunskap och förståelse för hur denne samt andra individer fungerar och samspelar i en grupp. Den studerande vägleds i hur samarbetsprocesser och förändringsarbete kan påverkas av olika faktorer på olika nivåer inom navigationsfältet för Kompetenskoordinatorn. Kursen ska bidra till att den studerande utvecklar sin förmåga till att möta och arbeta med människor utifrån ett etiskt, inkluderande och professionellt förhållningssätt. Vidare ska den studerande ges möjlighet att utveckla och vidareutveckla det egna ledarskapet utifrån den kommande yrkesrollens kravställningar.
- Globala målen – 3-5, 10, 11, 16
- Samarbetsprocesser och dess förutsättningar, drivkrafter och hinder
- Förändringsarbete i grupper – drivkrafter och hinder
- Utveckling av det egna ledarskapet