Vuxenutbildningens mål är att ge bra service, ett gott bemötande och en kvalitativ utbildning till alla som kommer i kontakt med verksamheten. För att kunna kvalitetssäkra verksamheten behöver vi därför få veta vilka synpunkter som finns om Vuxenutbildningen.
Är du missnöjd eller upplever att något inte motsvarar dina förväntningar i samband med en vägledningssituation, en kurs eller en utbildning? Då vill vi gärna veta det. Genom kursråd, uppföljningar och utvärderingar fångar vi upp många åsikter. Att ta hand om klagomål är ett annat sätt att få in underlag för ett fortsatt förbättringsarbete.
Så här gör du för att lämna ett klagomål:
- Om du har klagomål bör du i första hand vända dig till personalen i verksamheten. Om ni inte lyckas lösa problemet och ditt missnöje kvarstår kan du gå vidare.
- I andra hand kontaktar du ansvarig rektor eller Vuxenutbildningens verksamhetschef. Om du har framfört klagomålet till personalen och/eller rektor/verksamhetschef men anser att problemet inte har åtgärdats eller att en konstruktiv dialog inte har upprättats kan du skicka ett skriftligt klagomål till samhällsbyggnadsnämnden.
- För skriftliga klagomål kan du använda samhällsbyggnadsnämndens webbformulär Anmälan om klagomål
- Inom fem arbetsdagar får du en bekräftelse på att klagomålet är mottaget samt kontaktuppgifter till den som har utsetts som handläggare. Klagomålet kommer att utredas så skyndsamt som möjligt. Är den som klagar anonym utreds och dokumenteras klagomålet men ingen återkoppling sker.
- När utredningen är klar får du ett skriftligt svar med information om hur ärendet har åtgärdats eller varför ärendet inte kan åtgärdas, alternativt att ärendet skickas till samhällsbyggnadsnämnden för ett politiskt beslut.
Ditt klagomål blir en allmän handling
Tänk på att ditt klagomål diarieförs och blir en allmän handling. Det kan innebära att de som efterfrågar handlingen har rätt att läsa den och/eller få en kopia. Om handlingen innehåller känslig information kan hela eller delar av den sekretesskyddas om det finns stöd i offentlighets- och sekretesslagen.
Behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen.
Länk till mer information om dataskyddsförordningen
Kontaktpersoner
Har du frågor om klagomålshanteringen kan du kontakta:
Charlotte Sundman
Telefon 0911-69 64 35
E-post Charlotte Sundman
Dokument: Interna rutiner vid klagomål mot utbildningen