I förra veckan utsattes företaget Careium, som levererar och ansvarar för drift av trygghetslarm, för en cyberattack som slog ut larmen. I samband med detta har en personuppgiftsincident inträffat. Den påverkar sannolikt Piteå kommun men i dagsläget vet vi inte säkert eller omfattningen.
Totalt är 150 kommuner drabbade av detta eftersom alla har samma leverantör av trygghetslarm.
-Om det visar sig att personuppgifter läckt är det allvarligt och vi följer utvecklingen noga. Företaget har informerat oss om att vi sannolikt har drabbats men vi vet inte säkert om så är fallet eller i så fall omfattningen. Vi inväntar ytterligare information från Careium som jobbar intensivt med frågan, säger Klara Wallin, IT-strateg socialtjänsten, Piteå kommun.
Incidenten hanteras enligt fastställda rutiner.
Uppdaterat 30 mars kl. 16.15
Brev har skickats ut till berörda om personuppgiftsincident
Idag, torsdag 30 mars, har Socialtjänsten postat brev till alla användare av trygghetslarm i Piteå kommun som är berörda av personuppgiftsincidenten. Syftet är att informera om vilka personuppgifter som kan ha läckt i samband med cyberattacken, vad man kan göra för att skydda sig mot bedrägerier och kontaktvägar till oss vid ytterligare frågor.
Samma information har vi samlat på sidan Frågor och svar om personuppgiftsincident: