Öppettider vardagar 8-16 (endast öppet för bokade besök under pandemin)

Förstärkning på Näringslivsavdelningen

Publicerad 2021-09-03 11:45:35
Kategori Näringsliv
Sara Holm och David Wellborg
Sara Holm och David Wellborg  Foto: Linda Buska

Förstärkning på Näringslivsavdelningen

Sedan några månader tillbaka har vi två nya ansikten på Näringslivsavdelningen. Sara Holm och David Wellborg kommer närmast från Visit Piteå ekonomiska förening där de arbetade med besöksnäringen. I och med föreningens avveckling var det ett naturligt steg att lyfta in dem på avdelningen för att fortsätta arbetet med olika uppdrag på näringslivsavdelningen däribland besöksnäringen.

David Wellborg arbetar som projektledare inom EU-projektet Business Capacity Development som Swedish Lapland ansvarar för tillsammans med representanter från destinationerna i Norr- och Västerbotten. Hans huvudsakliga uppgifter är att genom affärsutveckling stötta lokala företag inom besöksnäringen som vill skala upp mot internationell marknad och bli exportmogna. David har en lång erfarenhet inom besöksnäringen på olika positioner och har arbetat inom hotell och resebranschen sedan 2007.

Vad är roligast med ditt jobb?
 Det måste nog vara att man kan jobba lokalt men mot en internationell marknad. Piteå har så fantastiskt mycket fint att erbjuda våra gäster. Att få marknadsföra och visa upp sin kära hemstad mot ett internationellt klientel är väldigt motiverande. Sedan har vi i Piteå massor med riktigt duktiga företagare / entreprenörer som brinner för värdskap och bra service. Jag inspireras mycket att arbeta sida vid sida med dem och försöka assistera dem att ta nästa steg med sin affärsutveckling. , berättar David Wellborg.

Hur har besöksnäringen i Piteå klarat pandemin såhär långt?
 Oneklig har pandemin varit (och fortsatt är) otroligt tufft för hela branschen. Stora intäktsbortfall och minskat kundunderlag har präglat besöksnäringen sedan mars förra året. Däremot har vi lokalt glädjande sett väldigt få konkurser. Våra lokala företagare har varit duktiga på att ställa om och skruva i sina affärsmodeller för att hantera pandemins effekter. Vi kan bara hoppas att en fortsatt global vaccinering leder till ett nytt "normalläge" för besöksnäring så branschen får en chans att återhämta sig.

Vi gjorde en undersökning nu efter sommaren och 94% av de tillfrågade företagen inom besöksnäringen rapporterade en bättre sommar (högre beläggning och högre intäkter) jämfört med samma period förra året 2020. Så det finns hopp och jag är försiktigt optimistiskt att kommande vintersäsong kan bli betydligt bättre än föregående år. Inte minst tack vare de stora satsningar som Race of Champions och SM-veckan , berättar David Wellborg.

På sidan av arbetet finner ni ofta David på golfbana eller på utflykt tillsammans med familjen.

Sara Holm har en bakgrund inom marknadsföring och kommunikation och kommer närmast från Visit Piteå. Saras roll på Näringslivsavdelningen innebär att hjälpa till att kommunicera vad som pågår på avdelningen samt vidareförmedla nyheter och information från Piteås företag. Utöver det kommer hon att tillsammans med övriga medarbetare på Näringslivsavdelningen hjälpa till att ta fram informationsmaterial till pågående projekt samt uppdatera de digitala plattformarna.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Det kan hända att det här svaret blir lite klyschigt. Men det roligaste med mitt jobb är förmodligen att jag får träffa så otroligt många människor både drivna medarbetare och duktiga entreprenörer, och att den ena arbetsdagen aldrig är den andra lik. En av mina största drivkrafter är att hjälpa människor och organisationer att synliggöra vad de gör för att fler ska få ta del av det. Sen älskar jag att analysera statistik: Vad gick bra, vad gick dåligt, vad kan vi göra bättre och effektivare? Hur kan vi göra det ännu lättare? osv. Riktigt nördigt och riktigt kul! Till sist bör det ändå nämnas att jobbet i mångt och mycket påminner om att klippa och klistra, laborera med bilder och text samt att rita och illustrera - och vem tycker inte om det liksom?

Vad är din största utmaning just nu?

– Utmaningen ligger just nu i att selektera och välja vad som ska kommuniceras bland allt kul som faktiskt händer inom Piteås näringsliv. Vi kan inte skicka ut allt för då skulle läsarna förmodligen drunkna eller dra. En annan svår nöt att knäcka är att kunna presentera väldigt nischade nyheter på ett begripligt sätt. Vi har många Piteå-företag som håller på med riktigt fräna grejer som nästan är lite Science Fiction, och det vill vi såklart vara med och sprida - så alla förstår.

Vad skulle du vilja skriva till företagarna som läser det här?

– Jag skulle vilja göra en typ av kontaktannons. Skriv såhär: Händer det spännande grejer hos er? Vill ni ha hjälp att synliggöra och sprida det? Kontakta i så fall mig på sara.holm@pitea.se så hjälper jag er gärna med det.

När Sara inte sitter och knappar på datorn återfinns hon förmodligen på innebandyplanen, i Kåbdalis skidbacke eller vilse i skogen på jakt efter svamp. Men vad ni än gör, fråga inte om kantarellställen - för någon kantarell har hon än så länge aldrig hittat.

Har du frågor eller funderingar till David eller Sara så släng iväg ett mail eller ring dem.

David.wellborg@pitea.se

Sara.holm@pitea.se