Se över er webbplats – visa hur ni riggar för en omsorgsfull julhandeln

Publicerad 2020-11-20 15:59:39
Kategori Näringsliv
I Piteå är hänsyn och personligt ansvar högst upp på önskelista i år.
I Piteå är hänsyn och personligt ansvar högst upp på önskelista i år.  Foto: Getty Images

Se över er webbplats – visa hur ni riggar för en omsorgsfull julhandeln

Julhandeln är en viktig tid för Piteås butiker, men coronarestriktionerna ställer höga krav på oss alla. Piteås handlare har på ett fantastiskt sätt ställt om, anpassat sig och hittat smarta lösningar för att erbjuda trygg och säker shopping. Nu behöver vi hjälpas åt att informera om att i Piteå är hänsyn och personligt ansvar högst upp på önskelistan. Låt det arbetet synas även på er egen webb.

Vanligtvis skulle julhandeln dra igång på allvar nu – i år är allvaret ett annat. Pandemin härjar och många företag drabbas hårt.

Enligt regeringen och Folkhälsomyndigheten ska vi undvika trängsel, undvika butiker och gallerior. "Den stora shoppingrundan får ställas in".

Nu behöver vi göra det vi kan för att ändå skapa trygghet för piteborna att göra "den lilla shoppingrundan". Att ge pitebor möjlighet att göra de inköp de behöver – trots pandemin och med hänsyn till allmänna råd.

Låt ert coronatänk synas på er webbplats

Piteås butiker erbjuder många olika lösningar för att skapa en trygg och säker shopping, det framgår också i butikernas annonser. Nu vill vi uppmana er att säkerställa att den informationen också framgår på era egna webbplatser.

På Piteå kommuns webbplats har vi skapat sidan Omsorgsfull shopping, där vi dels ger tips på hur kunderna bör tänka inför sina inköp. På sidan ger vi också exempel på kreativa lösningar som Piteås butiker erbjuder för att erbjuda trygga, coronasäkra besök i butikerna.

Från sidan hänvisar vi till butikernas egnas webbplatser för detaljerad information. Därför är det viktigt att ni har relevant och uppdaterad information om ert coronatänk.

Vi kommer att lyfta fram webbsidan och budskapet Omsorgsfull shopping på flera sätt de närmsta veckorna. Därför är det önskvärt att butikernas webbplatser erbjuder den informationen.

Viktigt information för fler branscher

Det är viktigt även för restauranger, caféer och boendeanläggningar att informera om detta på sina webbplatser. Många gör det redan på ett fantastiskt sätt. Låt dem inspirera er som inte hunnit lika långt.

Sidan kontrollerad: 2020-11-20 16:41:56