Kommunhus/Stadshus

Antagning till gymnasiet läsåret 19/20

Publicerad 2019-06-17 15:00:00
Kategori Invånare, Skola, Gymnasieskola
Frågor om antagningen till gymnasiet

Antagning till gymnasiet läsåret 19/20

Här har vi samlat vanliga frågor och svar som rör gymnasieantagningen för läsåret 2019/20. Mer information kan du även hitta på www.mittgymnasieval.nu eller www.fyrkantensgymnasier.se Observera att ingenting händer i antagningsprocessen under sommaren.

Hur vet jag om jag om jag kommit in på det program jag sökt till på gymnasiet?

Den slutliga antagningen kan du se på webben www.mittgymnasieval.nu från v.27 när Dexter öppnar, där ska du tacka ja eller nej till din plats fram till den 22 juli.Saknar du inloggningsuppgifter behöver du kontakta kansliet - se kontaktuppgifter längre ner.

Jag kommer inte från Piteå och har sökt program på Strömbacka. Hur vet jag om jag har kommit in?

Elever som kommer utanför 4-kanten får skriftligt besked under vecka 27.

Jag har sökt gymnasieprogram på en skola utanför 4-kanten (Piteå, Luleå, Boden och Älvsbyn). Hur får jag veta om jag har kommit in?

Du kommer att få besked från skolan där du har blivit antagen. Om du har frågor angående antagningen på skolor utanför 4-kanten kan du kontakta deras antagningskansli. På antagningskanslier.se hittar du kontaktuppgifter till landets samtliga antagningskanslier.

Vi har flyttat till Piteå i sommar och har inte gjort någon ansökan till Strömbackaskolan. Hur gör vi?

Kontakta antagningskansliet, maila till gymnasiesamverkan@fyrkantensgymnasier.se
Reservantagning pågår till och med den 2 september.

Jag ska börja åk 1 och har kommit in på något av mina val. Nu har jag kommit på att jag vill byta till ett annat program, hur gör jag?

Titta på statistiken på www.fyrkantensgymnasier.se vilka lediga platser som finns. Fyll i blankett: Ansökan om reservplats, den finns under fliken blanketter, och skicka till antagningsenheten i Luleå. OBS! Då du vill byta program (söka reservplats) hamnar du sist i kön, oavsett meritpoäng. Ansökningarna behandlas under augusti månad. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.

Jag ska börja åk två men vill börja om ettan på ett annat program, hur gör jag?

Reservantagning pågår till och med den 2 september.

Vi önskar en tidig kontakt med skolan före skolstart.

Vänd er till rektor för programmet eller Studie- och yrkesvägledare för att boka en tid. Information om vart ni kan vända er finns här på vår webb, under Kontakt i huvudmenyn samt längre ner på denna sida. Observera att de håller stängt för semester och är bemannade igen från 8 augusti.

Jag önskar att mitt barn ska få gå i en särskild klass. Mitt barn kan inte gå tillsammans med XXX. Mitt barn måste få gå med XXX

Önskemål ska helst ha kommit in till SYV-are på grundskolan och i så fall hamnar uppgifterna/önskemålen hos oss på gymnasiet och vi kan väga in detta när vi gör klassplaceringar. Efter semestertid kan du kontakta skolans studie- och yrkesvägledare, kontaktuppgifterna finns är på vår webb, under kontakt i huvudmenyn samt längre ner på denna sida.

Mitt barn är behörig men har inte fått någon plats på Strömbackaskolan

Kontakta antagningskansliet på telefon 0920-45 30 00 eller maila gymnasiesamverkan@fyrkantensgymnasier.se

Alla som är behöriga men inte har kommit in på något program kommer att erbjudas en träff med studie- och yrkesvägledarna på Strömbackaskolan där de berättar om vart det finns lediga platser. Detta sker under uppropsdagen (första skoldagen) klockan 14.00.

Mitt barn är inte behörig till ett nationellt program och har inte sökt något introduktionsprogram. Vad händer nu? Går det att få en plats ändå?

Det är yrkesintroduktionen som har varit sökbar och utöver det finns programinriktat val och individuellt alternativ för dem som inte är behöriga till ett nationellt program. Kontakta Studie- och yrkesvägledare för mer information angående dessa utbildningar, kontaktuppgifter hittar du längre ner på denna sida. Observera att de håller stängt för semester och är bemannade igen från 8 augusti.

Publiceringen i PT stämmer inte med det antagningsbesked jag fått.

Om uppgifterna är olika så är det antagningsbeskedet som gäller.

Hur och när når jag Fyrkantens antagningskansli?

Under sommaren är bemanningen låg, du kan maila till gymnasiesamverkan@fyrkantensgymnasier.se och får återkoppling så snart de har möjligt. Kom ihåg att inget händer i antagningsprocessen under sommaren, kansliet är fullt bemannat från 6 augusti.

Jag har kommit in på en skola i Göteborg – vilken ersättning kan jag få från hemkommunen?

Är det kommunal skola och du är förstahandsmottagen har du rätt till inackorderingsbidrag. Det har du inte om du är andrahandsmottagen. Är det en friskola söks inack.tillägg hos CSN. Du kan läsa mer om detta här på webben, under Elevinformation i huvudmenyn. Under fliken blanketter finner du förutom allmän information också en ansökningsblankett för inackorderingsbidrag.

Vad innebär Frisök?

Frisök innebär att du kan söka nationella program i hela landet. Antagningen sker i mån av plats och då utgår inget Inackorderingstillägg.

Kan skolan hjälpa till med att ordna boende?

Undersökningar bland eleverna har visat att i princip alla har haft lätt att få tag i lägenhet. Gå in på vår hemsida www.pitea.se/strombackaskolan och klicka på länken inackorderad. Där finns tips på hyresvärdar, skolan har inga elevhem eller egna lägenheter.

Strömbackaskolans sex skolenheter:

Skolenhet Frigg Vård- och omsorgsprogrammet samt Estetiska programmet med inriktningar Bild, Musik, Estetik och Media och spetsutbildning Dans.
Skolenhet Hugin Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet
Skolenhet Magne Fordons- och transportprogrammet, Industritekniska programmet samt Gymnasiesärskolans nationella och individuella program.
Skolenhet Mimer Samhällsvetenskapsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet samt Introduktionsprogrammen.
Skolenhet Mjölner Bygg- och anläggningsprogrammet, El och Energiprogrammet samt VVS och Fastighetsprogrammet.
Skolenhet Munin Handels- och administrationsprogrammet, Ekonomiprogrammet samt Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Studie- och yrkesvägledare

Skolenhet Frigg och Munin EK, ES, HA, RL och IMYRKRL
 0911-69 63 18

Skolenhet Mimer och Frigg SA, BF, VO och IMYRKVO
 0911-69 63 53

Skolenhet Magne och Munin FT, Gymnasiesärskolan, IN, IMYRKIN (Trä) och LIU (fotboll och hockey)

0911-69 73 22

Skolenhet Hugin och Mimer NA, TE och IM (Språkintro, IMPRIV och IMIND)
 0911-69 66 64

Skolenhet Mjölner BA, EE, VF och IMYRKVF
 0911-69 66 55

Antagningen för 4-kantskommunerna (Piteå, Luleå, Boden och Älvsbyn) hanteras av Fyrkantens gymnasiesamverkan.

Antagningskansliet
Epost: gymnasiesamverkan@fyrkantensgymnasier.se