KONTAKTA PITEÅ KOMMUN

Piteå kommun
941 85 PITEÅ

Telefon 0911-69 60 00 
Fax 0911-199 28
E-post Piteå kommun

Organisationsnummer 212000-2759

Stadshuset

Besöksadress Svartuddsvägen 1
Öppettider vardagar 8-17, sommartid (15/5-1/9) vardagar 8-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadshuset.

Stadsporten

Besöksadress Västergatan 10
Öppettider vardagar 9-16

Verksamheter och ärenden som hanteras i Stadsporten.


Ställ en fråga Lämna synpunkt Felanmälan

Boksläpp om litteratursamtalets betydelse i undervisningen

Publicerad 2020-10-12 21:26:17
Kategori Gymnasieskola
  • Författarna Sara Viklund och Ulrika Bergmark med sin bok Litteratursamtalets pedagogik
    Författarna Sara Viklund och Ulrika Bergmark med sin bok Litteratursamtalets pedagogik  Foto: Maria N Johansson
  • Malin Westling, skolchef gratulerade författarna och tackade för det viktiga arbetet som bidrar till Piteås utveckling som skolkommun.
    Malin Westling, skolchef gratulerade författarna och tackade för det viktiga arbetet som bidrar till Piteås utveckling som skolkommun.  Foto: Maria N Johansson
  • Boksläppet firades Coronasäkrat på Piteå Stadshotell
    Boksläppet firades Coronasäkrat på Piteå Stadshotell  Foto: Maria N Johansson
  • Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare inom grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.
    Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare inom grund- och gymnasieskolan och vuxenutbildningen.  Foto: Maria N Johansson

Boksläpp om litteratursamtalets betydelse i undervisningen

Under onsdagskvällen var det boksläpp för gymnasieläraren Sara Viklunds och forskaren Ulrika Bergmarks bok, Literatursamtalets pedagogik. Boken bygger på erfarenheter från deras samarbete i aktionforskningsprojektet om litteratursamtal i undervisningen.

- Vi är otroligt glada att stå här idag med den färdiga boken. Genom den här boken vill vi berätta om litteraturens och läsandets betydelse för elevers lärande och utveckling,  säger författarna Ulrika Bergmark och Sara VIklund. 

Boken bygger på erfarenheter från ett gemensamt aktionsforskningsprojekt om litteratursamtal där 15 av Strömbackaskolans svenskalärare varit med. Utgångspunkten för projektet var elevers läsmotstånd, att skönlitteraturen tvingas konkurrera med andra medier och att eleverna är olika i fråga om läsintresse och förmåga. I boken medverkar också fem lärare med sina berättelser om litteratursamtalen.

Att mötas i texter ökar läsintresset

Huvudbudskapet från författarna är, lämna inte eleverna ensamma med texterna. Tidigare arbetssätt med att eleverna väljer en bok, läser på egen hand och lämnar in en recension har idag ersatts med att alla läser samma bok, även läraren. Varje vecka samtalar de i grupp om texten de läst under veckan som gått. 

- Det händer något i samtalen när vi möts i texterna, speciellt om vi lärare inte läst boken innan. Då är vi på samma nivå som eleverna i boken och vi sitter inte med facit, säger Sara Viklund. 

Vinster i samverkan mellan  lärare och forskare

Litteratursamtalets pedagogik innebär mycket mer än en metod, det är ett förhållningssätt. Det handlar om att arbeta med litteratur tillsammans med elever och kollegor, utifrån synen att människor lär i samverkan med varandra. Boken visar hur litteraturundervisning kan utvecklas med hjälp av aktionsforskning och vilken kraft det ligger i att lärare och forskare samverkar för att utveckla undervisningen.

Jag kan i min forskning se att lärarna har utvecklat både vetenskapliga och pedagogiska kunskaper som gör att de förstår sin undervisning bättre och att de också hittar sätt att utveckla den, säger Ulrika Bergmark.

Utdrag från boken, citat Sara VIklund:

"Inga telefoner som pockar på uppmärksamhet och suger närvaron ur ett rum, inga datorskärmar att gömma sig bakom. Det är bara unga människor som samtalar med varandra, här och nu, om en text de läst. Kanske behöver vi detta extra mycket i dagens digitaliserade samhälle."

Sidan kontrollerad: 2020-10-12 21:29:03