Kommunhus/Stadshus

Antagning till gymnasiet läsåret 19/20

Publicerad 2019-06-18 11:22:20
Kategori Invånare, Skola, Gymnasieskola
Frågor om antagningen till gymnasiet

Antagning till gymnasiet läsåret 19/20

Här finns vanliga frågor och svar som rör gymnasieantagningen för läsåret 2019/20. Mer information kan du även hitta på www.mittgymnasieval.nu eller www.fyrkantensgymnasier.se Observera att ingenting händer i antagningsprocessen under sommaren.

Hur vet jag om jag om jag kommit in på det program jag sökt till på gymnasiet?

Den slutliga antagningen kan du se på webben www.mittgymnasieval.nu från v.27 när Dexter öppnar, där ska du tacka ja eller nej till din plats fram till den 22 juli.Saknar du inloggningsuppgifter behöver du kontakta kansliet - se kontaktuppgifter längre ner.

Jag har sökt gymnasieprogram på en skola utanför 4-kanten (Piteå, Luleå, Boden och Älvsbyn). Hur får jag veta om jag har kommit in?

Du kommer att få besked från skolan där du har blivit antagen. Om du har frågor angående antagningen på skolor utanför 4-kanten kan du kontakta deras antagningskansli. På antagningskanslier.se hittar du kontaktuppgifter till landets samtliga antagningskanslier.

Vi har flyttat till Piteå i sommar och har inte gjort någon ansökan till Grans. Hur gör vi?

Kontakta antagningskansliet, maila till gymnasiesamverkan@fyrkantensgymnasier.se
Reservantagning pågår till och med den 2 september.

Jag ska börja åk 1 och har kommit in på något av mina val. Nu har jag kommit på att jag vill byta till ett annat program, hur gör jag?

Titta på statistiken på www.fyrkantensgymnasier.se vilka lediga platser som finns. Fyll i blankett: Ansökan om reservplats, den finns under fliken blanketter, och skicka till antagningsenheten i Luleå. OBS! Då du vill byta program (söka reservplats) hamnar du sist i kön, oavsett meritpoäng. Ansökningarna behandlas under augusti månad. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.

Jag ska börja åk två men vill börja om ettan på ett annat program, hur gör jag?

Reservantagning pågår till och med den 2 september.

Vi önskar en tidig kontakt med skolan före skolstart.

Vänd er till rektor eller studie- och yrkesvägledare för att boka en tid. Information om vart ni kan vända er finns här på vår webb, under Kontakt i huvudmenyn samt längre ner på denna sida. Observera att de håller stängt för semester.

Mitt barn är inte behörig till ett nationellt program och har inte sökt något introduktionsprogram. Vad händer nu? Går det att få en plats ändå?

Det är yrkesintroduktionen som har varit sökbar och utöver det finns programinriktat val och individuellt alternativ för dem som inte är behöriga till ett nationellt program. Kontakta Studie- och yrkesvägledare för mer information angående dessa utbildningar, kontaktuppgifter hittar du längre ner på denna sida. Observera att de håller stängt för semester och är bemannade igen från 8 augusti.

Publiceringen i PT stämmer inte med det antagningsbesked jag fått.

Om uppgifterna är olika så är det antagningsbeskedet som gäller.

Hur och när når jag Fyrkantens antagningskansli?

Under sommaren är bemanningen låg, du kan maila till gymnasiesamverkan@fyrkantensgymnasier.se och får återkoppling så snart de har möjligt. Kom ihåg att inget händer i antagningsprocessen under sommaren, kansliet är fullt bemannat från 6 augusti.

Vad innebär Frisök?

Frisök innebär att du kan söka nationella program i hela landet. Antagningen sker i mån av plats och då utgår inget Inackorderingstillägg.

På Grans Naturbruksgymnasium arbetar Elisabeth Danielsson som studie- och yrkesvägledare, syv. Till henne kan du vända dig för att få personlig vägledning och information.

Det finns många olika valmöjligheter både under gymnasiet och efter gymnasiet som kan vara svåra att ha koll på. Studie- och yrkesvägledaren kan hjälpa dig att hitta information och vägleda dig när du funderar på olika saker som rör dina studier och ditt yrkesval.

Du är välkommen till Elisabeth om du har funderingar exempelvis om:
  • naturbruksprogrammets innehåll och andra gymnasieprogram
  • val inom gymnasiet (ex. individuella val, val av yrkesutgång)
  • utbildningar och yrken
  • dina framtidsplaner
  • om du känner dig osäker på ditt gymnasieval
  • vill ha hjälp och tips när du ska skriva CV och söka jobb

*SYV omfattas av sekretess och arbetar utifrån kårens etiska regler och normer.

Sidan kontrollerad: 2019-06-18 11:24:21