Hela Norrbotniabanan blir 27 mil från Umeå i söder till Luleå i norr. Alla järnvägsutredningar är klara. Trafikverket kommer att påbörja planeringsarbetet för sträckan Skellefteå - Luleå.
För att få bygga en järnväg måste det finnas en fastställd och laga kraftvunnen järnvägsplan. Planen beskriver vad som ska göras, var järnvägen ska byggas och hur stora ytor som krävs.
I arbetet med järnvägsplanerna är samråd och dialog viktigt. När medborgarna ska ges rätt att komma med synpunkter regleras enligt lag.
Inför samråd skickar Trafikverket en inbjudan via post till alla som äger fastigheter inom området för korridoren. Inbjudan annonseras även i lokaltidningen för övriga intressenter. Alla som vill är välkomna att lämna synpunkter till Trafikverket.
Folkomröstning 22 februari 2026
Kommunfullmäktige i Piteå kommun har beslutat att hålla en rådgivande kommunal folkomröstning för att tydliggöra medborgarnas vilja gällande Norrbotniabanans dragning. Bakgrunden är ett folkinitiativ som uppfullde samtliga krav på att frågan skulle avgöras i kommunfullmäktige, där beslutet fattades.
En rådgivande kommunal folkomrästning måste handla om sådant som kommunfullmäktige kan besluta om. Själva dragningen av Norrbotniavbanan är Trafikverkets beslut. Folkomröstningen handlar istället om att ge medborgarna möjlighet att tycka till om järnvägsdragningen för att utröna kommunmedlemmarnas inställning i frågan. Det kan, enligt ett yttranden från Sveriges kommuner och regioner, SKR, vara en kommunal angelägenhet att hålla en folkomröstning om.
Läs mer om den rådgivande folkomröstningen.