Enligt SoL kan du, via din handläggare, ansöka om vilket stöd du vill. Insats enligt LSS begär du hos socialtjänsten/din handläggare. Du kan ansöka om stöd via telefon, brev, e-post,
e-tjänst /blankett eller genom ett möte med en handläggare. I din ansökan beskriver du vad du vill ha hjälp med. En god man eller förvaltare kan också göra ansökan åt dig.
Kontakt med handläggare
När socialtjänsten har tagit emot din ansökan eller begäran kontaktar en handläggare dig för att planera ett möte. Det kan ske via telefon eller vid en träff. Under samtalet pratar du och din handläggare om dina behov. Alla handläggare som utreder inkomna ansökningar till socialtjänsten har socionomexamen eller likvärdig universitetsutbildning.
Vad är biståndshandläggning och hur går det till?
Handläggarens uppgifter är att utreda ditt behov av stöd och hjälp utifrån den ansökan du gör. Vid ett möte med handläggare kommer du och anhöriga om du så önskar, ges möjlighet att beskriva din situation och vilka behov du har i dagsläget och hur du vill ha det framöver. Därefter prövas din ansökan och du får ett beslut i ditt ärende. Handläggningstiden för inkomna ansökningar hanteras skyndsamt efter att du har lämnat in alla begärda handlingar. Hur lång tid det tar att få ett beslut beror på hur omfattande dina behov är och vilken grad av hjälp i hemmet du behöver.