För dig som medarbetare
Vi ställer om tillsammans
Startskottet har gått och vi är i full gång med omställningsarbetet till en ny socialtjänstlag.
Flera av er har under hösten 2024 och våren 2025 deltagit i förberedelserna inför den nya lagen. Vi har gjort en läges- och behovsanalys, tagit fram nya riktlinjer för insatser och dokumentation och på olika sätt förberett inför den nya lagen. Läges- och behovsanalysen har gett oss en gemensam bild av vårt nuläge och behov och insikter om vad vi behöver göra framåt för att nå upp till den nya lagen och målen med den.
Mot bakgrund av läges- och behovsanalysen har vi föreslagit sju inriktningar i det fortsatta arbetet med omställningen som socialnämnden den 16 juni beslutade om. Nu är planen att vi ska påbörja arbetet med omställningen i praktiken. Det betyder att arbetet med omställningen kommer närmare dig som medarbetare.
Kontaktuppgifter
Frida Johansson, processledare
Telefon: 0911-69 67 19
E-post: Frida Johansson
Huvudförslag till den nya socialtjänstlagen
Med den nya socialtjänstlagen ska socialtjänsten bli mer förebyggande. Det innebär att vi behöver bli mer proaktiva i våra arbetssätt för att förhindra och motverka att problem eller behov uppstår. Men också för att motverka att ett befintligt problem eller behov upprepas eller förvärras/blir mer omfattande.
Av propositionen till den nya lagen framgår det att det förebyggande arbetet gäller socialtjänstens samtliga verksamhetsområden och att förebyggande insatser ska finnas på samhälls-, grupp- och individnivå. Det innebär att hela socialtjänsten, från Stöd till Barn och familj till Särskilt boenden för äldre, ska arbeta mer förebyggande.
Uppsökande verksamhet är en viktig del av det förebyggande arbetet. I dag bedriver socialtjänsten uppsökande arbete till ungdomar genom våra fältarbetare och till personer som är 85 år och äldre genom hälsofrämjande samtal.
Det ska vara lätt att både komma i och ha kontakt med oss på socialtjänsten enligt ny socialtjänstlag. För att vi ska kunna vara lättillgängliga är det viktigt att Piteås medborgare har kunskap om socialtjänsten och därför behövs lättillgänglig information om vilket stöd som finns och vad medborgarna har rätt till.
Lättillgänglighet kan också handla digital tillgänglighet, när på dygnet vi finns tillgängliga och om att vi inom socialtjänsten behöver komma närmare människors vardag.
Digitalisering är en viktig möjlighet för en mer effektiv resursanvändning. I Piteå används välfärdsteknik inom äldreomsorgen, likt genom medicinrobotar och digital nattillsyn via kameror. Välfärdsteknik är tänkt att gynna både omsorgspersonal och äldre personer genom att möta den enskildes behov samtidigt som det frigör tid som personal kan lägga på andra viktiga uppgifter.
Insatser utan behovsprövning
Den nya socialtjänstlagen vill göra det möjligt för kommuner att erbjuda fler insatser utan föregående individuell behovsprövning. Syftet är att kunna erbjuda insatser på ett enklare och mer effektivt sätt. Insatser i denna form omfattas av krav på dokumentation och det är möjligt att ge till barn som har fyllt femton år oberoende av vårdnadshavares samtycke.
En del insatser kommer även fortsättningsvis kräva behovsprövning, som exempelvis försörjningsstöd, vård utanför det egna hemmet för barn och unga och särskilda boendeformer för äldre samt bostäder med särskilt stöd för personer med funktionsnedsättning.
Socialtjänsten i Piteå erbjuder flera insatser till medborgarna utan föregående behovsprövning, så som insatser till anhöriga och öppenvårdsbehandling till vuxna med skadligt bruk och beroende.
Sedan den 16 juni finns det riktlinjer för insatser utan behovsprövning och dokumentation, där ni kan se vilka insatser socialnämnden erbjuder utan behovsprövning, vilka villkor som gäller och om de är undantagna från dokumentationskravet.
Socialtjänstens verksamhet ska bygga på bästa tillgängliga kunskap, vilket inkluderar både vetenskap och beprövad erfarenhet.
Socialtjänstens verksamhet ska även vara av god kvalitet. Med den nya socialtjänstlagen ska socialtjänsten systematiskt följa upp sin verksamhet och sina insatser, vilket är en viktig del av att säkerställa kvaliteten i våra verksamheter.
ISU, individbaserad systematisk uppföljning, är ett sätt att följa upp insatser och skapa lokal kunskap på. En del personal inom avdelningen IFO har utbildat sig i metoden och har under 2024 gjort en första uppföljning av utökad familjebehandling.
En av de inriktningar som socialnämnden beslutat om i det fortsatta arbetet med omställningen handlar om att stärka arbetet med systematisk uppföljning.
Portalparagrafen i socialtjänstlagen har kompletteras med mål om jämställda levnadsvillkor. Det innebär att socialtjänsten ska främja både jämlika och jämställda levnadsvillkor. Att bidra till jämlika och jämställda levnadsvillkor, samt stärka barns rättigheter, ingår i socialtjänstens övergripande mål. Det innebär att vi ska motverka diskriminering på grund av exempelvis kön, könsidentitet, sexuell läggning, ålder, religion och funktionsnedsättning.
Arbetet med jämlikhet och jämställdhet sker på olika nivåer i kommunen. Det kan handla om insatser till enskilda, exempelvis för att motverka våld i nära relation, både till den som utsätts för våld och till den som vill sluta använda våld. Det kan också handla om mer övergripande arbete, så som att Piteå utropat sig till MR-kommun och arbetar aktivt med frågor som är grundläggande för de mänskliga rättigheterna, likt jämlikhet och jämställdhet.
I läges- och behovsanalysen framgick jämställdhet som ett utvecklingsområde och därför är det ett av de områden vi ska arbeta för att stärka i framåt.
Här kan du följa vårt arbete
Läges- och behovsanalysen ska ge en samlad bild av det lokala läget och behoven framåt för att nå intentionerna i den nya lagen. I Piteå har vi delat upp arbetet i två steg med olika moment. Som stöd i genomförandet utgår vi från ett stödmaterial framtaget av SKR kallat Skatta läget, respektive kommundata och analysfrågor av Socialstyrelsen.
Steg 1. Kartläggning av nuläget
Som ett första steg i arbetet med den lokala läges- och behovsanalysen fick samtliga avdelningar möjlighet att delta i en kartläggning som genomfördes i september 2024. Kartläggningen handlade om hur socialtjänsten arbetar i dag i relation till huvudförslagen i den nya lagen. Totalt medverkade sex avdelningar med drygt 150 medarbetare och chefer.
Skatta läget
Skatta läget är ett skattningsverktyg som syftar till att ge insikter om verksamhet och arbetssätt. Totalt ska sju skattningar göras, en per följande verksamhetsområden:
- Ekonomiskt bistånd
- Funktionsnedsättning, LSS
- Skadligt bruk och beroende
- Social barn- och ungdomsvård
- Socialpsykiatri
- Våld i nära relation
- Äldreomsorg
Målgruppen för skattningen är funktioner på ledningsnivå, men vi ser ett värde i att medarbetare deltar i momentet. Därför är ni cirka 120 personer som fått skatta delar av SKR:s material. Resultatet från era skattningar utgör en värdefull referensram till era chefer som gör de slutgiltiga skattningarna digitalt.
Samtliga skattningar med medarbetare har genomförts i oktober och i början av november Skattningarna på ledningsnivå är planerade i november/december.
Kommundata
Kommundata ger information om målgrupper och behov av insatser i Piteå kommun. Denna data utgör en viktig del av både läges- och behovsanalysen och möjliggör jämförelser med riket, länet och med kommuner som är jämförbara med Piteå.
Steg 2. Behovsanalys
I behovsanalysen vägs resultatet av lägesanalysen, inklusive kommundata, samman med intentionerna i den nya socialtjänstlagen. Detta ska ge insikter om vilka behov som finns lokalt inför omställningen till den nya lagen.
Presentationen gjordes tidigt under lagstiftningsarbetet och förändringar i förslagen till en ny lag kan ha skett efter dess att filmen skapades.
Presentationen beskriver bakgrunden till förslagen till den nya lagen, lagförslagen och hur socialtjänsten planerat att ta fram en läges- och behovsanalys inför omställningen.

Socialtjänsten i Piteå har anmält sig till Lärprocessen Framtidens socialtjänst via Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som vänder sig till socialtjänstens ledningsfunktioner. Lärprocessen syftar till att kommuner löpande ska lära sig av varandra och pågår under 2026 – 2028 och blir ett stöd för oss i att fortsätta driva förändringar i linje med nya socialtjänstlagen.
Rapport och presentation om Piteås läge, behov och väg framåt i omställningen till ny socialtjänstlag.
