"Igenkänningsfaktorn är hög när jag ser eleverna"

 

Simon Öberg är lärare på det gymnasiala VVS-programmet på Strömbackaskolan.

Bildtext: Simon Öberg känner att han hittat rätt i sin roll i läraryrket.

 

Jobba med ungdomar, föra sin kunskap vidare och att blanda teori med praktik. Det var några av anledningarna till att Simon Öberg lämnade sitt tidigare yrke som VVS-montör för att bli lärare. Så här ett drygt år senare ångrar han inte det beslutet.

Det har gått lite mer än 12 månader sedan Simon Öberg lämnade jobbet som rörmokare. Han hade fått upp ögonen för något annat. Efter att nyfiket sneglat på sambons yrke som lärare valde han att själv testa samma bana – men i hans fall som lärare på det gymnasiala VVS-programmet på Strömbackaskolan.

- Jag hade jobbat med VVS i nästan tio år och varit nyfiken på läraryrket på grund av att sambon jobbade med det. Jag sökte det här jobbet ett par gånger innan jag fick det på tredje försöket. Jag hade yrkeslivserfarenheten som krävdes och kommunen hjälper mig att komplettera med den lärarutbildning som behövs, säger han.

Porträttbild av läraren Simon Öberg

Bildtext: Läraryrket är det bästa av två världar, tycker Simon Öberg.

Med första året som lärare i ryggsäcken, blev det som du tänkt dig?

- Verkligen. Läraryrket är det bästa av två världar. Att dels få vara i verkstaden och jobba med VVS, dels att bara få sätta sig ner med eleverna och prata om hur de mår. Plus det teoretiska då. Jag känner att jag har hittat rätt i att få vägleda ungdomarna genom utbildningen, men också få vara en del av deras personliga utveckling. Det ger mig jättemycket.

I höst sitter Simon Öberg vid skolbänken igen, men på halvfart och distans för att få sin lärarbehörighet. Något han ser fram emot för att utveckla sina lärarkunskaper ännu mer.

- Att planera som lärare skiljer sig från att planera som rörmokare. Med den kunskap och erfarenhet jag har inom VVS var det inte svårt att planera vilka rördelar som behövs, till exempel. Det är en större utmaning att planera lektioner, delkurser och terminer. Det har hänt att jag mitt i lektionen känt att "jaha, nu har jag inget mer att göra", så det är saker jag kanske inte tänkte på innan jag började och har utvecklat mycket redan nu.

Ute på ett elevbygge.

Bildtext: Elevbygget är ett unikt projekt och ett perfekt sätt för eleverna att få känna på yrkeslivet.

Hur är det att jobba med ungdomar och att lära ut dina kunskaper?

- Det är jättekul. Att se någon plötsligt förstå eller stolt visa upp sina framsteg och se att få bidra till det är en häftig känsla. Det är kul att följa framstegen. Sedan är igenkänningsfaktorn hög när jag ser eleverna. Jag minns själv när jag var i samma ålder och vilka tankar och funderingar jag hade. Det är roligt att se andra gå igenom det jag själv gått igenom och inte bara vara med och lära ut yrket utan också stötta dem i deras steg ut i vuxenlivet.

På Strömbackaskolan där Simon Öberg jobbar har eleverna som går tredje året sedan några år tillbaka ett projekt som kallas Elevbygget. I år bygger de ett mindre lägenhetshus på Berget vid Acusticum där treorna på el, bygg och vvs får använda sina nyvunna kunskaper i praktiken i ett skarpt projekt.

- Strömbackaskolan har en anställd arbetsledare och sedan är vi lärare ute på bygget med våra elever för att stötta och hjälpa medan de bygger huset. Det är unikt och dessutom ett perfekt sätt att få känna på yrkeslivet på allvar. Jag tycket det är häftigt att skolan och kommunen satsar på det och det får mig att känna stolthet över min arbetsgivare.

inspektion av rör

Bildtext: Vi lärare är ute på bygget med våra elever för att stötta och hjälpa dem.