
Bergmark, U. & Graeske, C. (2022). Praktiknära forskning i förskola och skola - undervisning, forskning och utveckling i samverkan
Praktiknära forskning har de senaste årtiondena fått större genomslagskraft på olika nivåer i det svenska skolsystemet men också vid universitet. En sådan ansats innebär att lärares, rektorers och forskares kunskaper och kompetenser tas till vara och berikar forsknings- och utvecklingsprocesser. I boken diskuteras möjligheter och utmaningar med praktiknära forskning och läsaren får ta del av berättelser och konkreta exempel från olika forsknings- och utvecklingsprojekt.
Teman som tas upp i boken är:
- Initiering av praktiknära forskning
- Genomförande av praktiknära forskning
- Dokumentation och analys i praktiknära forskning
- Kommunikation och spridning av lärdomar
- Hållbarhet bortom ett projekt
Praktiknära forskning i förskola och skola – undervisning, forskning och utveckling i samverkan vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning samt till forskare och lärarutbildare. Boken kan användas som inspiration i konkret arbete med praktiknära forskning i samverkan mellan lärare, rektorer och forskare.