Bergsvikens förskoleområde deltar i ett Erasmus+projekt tillsammans med samarbetspartners från Italien, Tyskland, Belgien, och Estland.
Att samverka med kollegor från andra länder på ett strukturerat och gemensamt sätt lyfter det kollegiala lärande till en ny dimension. Då skapas kulturmöten, insikter och ny kunskap. Kollegialt samarbete ger vidgade perspektiv och kan på så sätt bidra till att stärka professionen och kompetensen hos pedagogerna och utveckla utbildningen och undervisningen. Vilket i sin tur bidar till barnens lärande och förskoleutveckling, samt högre måluppfyllelse mot verksamhetsplan, läroplan och EU:s nyckelkompetenser.
Upptäck STEAM genom lek och vardagliga aktiviteter
Hur kan små barn utforska fysik genom vardagslek? Detta projekt undersöker och visar hur pedagoger i flera länder har observerat barn i åldern 0–3 när de balanserar, rullar, klättrar och utforskar sin omgivning. Genom enkla, ofta återvunna material möter barnen krafter som gravitation, friktion och motstånd – och utvecklar samtidigt sitt språk och sin förståelse för världen.
Projektet lyfter fram hållbarhet, nyfikenhet och barns egna teorier.
Ett av målen i projektet är att lyfta pedagogernas ämnesdidaktiska kompetens när det gäller fysik och kemi, ämnesområden som av tradition inte varit så uppmärksammat i arbetet med förskolans yngsta barn.
Projektets innehåll och resultat kommer att redovisas genom en digital handbok, där arbetsformer och didaktik beskrivs, samt en guide där vi presenterar hur vi arbetat och utforskat olika fysik- och kemiverb. Varje land presenterar 7–8 verb med bilder och reflektioner som inspirerar till att se leken som en plats för vetenskapligt tänkande, där barn möter material och fenomen som de utforskar.
I STEAM-projektet har Piteå samarbetat med Belgien, Italien, Portugal samt universitetet VBJK.
Projektet startades ht 23 och avslutas vt 26.
STEAM är ett samlingsbegrepp som står för Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics.
Ackreditering Erasmus +
Förskolorna i Piteå har ansökt om Erasmusackreditering, vilket har beviljats under vårterminen 2022.
Vad är ackreditering?
-
Möjlighet till långsiktig, strategisk planering för internationella utbyten
-
Utbyten som en integrerad och återkommande del av det strategiska utvecklingsarbetet
-
Möjlighet till regelbunden finansiering av mobilitetsprojekt under hela programperioden
-
Ett enklare ansökningsförfarande om medel
-
Ska uppdateras regelbundet för att anpassas till organisationens utveckling
Ackrediteringen gäller till och med programperiodens slut 2027.
-
stärka den europeiska dimensionen i undervisning och lärande
-
främja inkludering och mångfald, tolerans och demokratiskt deltagande i samhället
-
främja kunskap om det gemensamma europeiska arvet och mångfalden
-
stödja utvecklingen av yrkesnätverk i Europa.
Det handlar också om att stärka kvaliteten på undervisningen genom att:
-
stödja lärares, skolledares och annan skolpersonals professionella utveckling
-
främja användningen av ny teknik och innovativa undervisningsmetoder
-
förbättra språkinlärning och språklig mångfald i skolan
-
stödja utbyte och överföring av bästa praxis inom undervisning och skolutveckling.
Målen med vårt deltagande är:
-
Stärka professionen och kompetensen hos pedagoger och rektorer med syfte att utveckla utbildningen och undervisningen.
-
Stärka förskollärarnas pedagogiska ledarskap i dess undervisningsuppdrag.
-
Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt genomsyrar förskolans utbildning.
-
En mångfald av estetiska uttrycksformer stärker den kulturella kompetensen.