Huvudregeln är att en elev ska placeras vid den av kommunens skolor där elevens vårdnadshavare önskar att eleven ska gå. Möjligheten att välja skola är alltså inte begränsad till den kommundel eller stadsdel där barnet bor.
Vårdnadshavares önskemål får dock inte gå ut över en annan elevs rätt till placering vid en skola nära hemmet, närhetsprincipen.
Närhetsprincipen för skolplacering tillämpas. Skolor kan bedömas som likvärdiga ur kommunikationssynpunkt, även om de inte ligger på samma avstånd från hemmet.
Relativ närhet innebär att en elev ges företräde till en skola om avståndet dit är kortare jämfört med andra elever som också söker till samma skola, sett i relation till avståndet till andra skolor som eleven hade kunnat gå på. Det handlar alltså inte bara om absolut avstånd, utan om jämförelsen mellan elevens närhet till den sökta skolan och alternativa skolor. Vid mätning av avstånd används samma mätmetod och principer som vid handläggning av skolskjuts.
Beslut och delegation
När det årliga skolvalet stängt prövar förvaltningen ansökningarna mot fastställda “riktlinjer och rutiner för skolval och skolplacering” och säkerställer att alla elever får en skolplacering. Alla elever får sedan ett placeringsbesked. För de elever som inte har fått placering enligt sina önskemål kan justering ske om platser frigörs på den önskade skolan fram till läsårsstart. Rektor fattar beslut om skolplacering. Om beslutet blir nekande åligger det vårdnadshavaren att meddela om man vill kvarstå som sökande till aktuell skolenhet. Inför nytt läsår måste alltid ny ansökan skickas in. Beslutet kan överklagas.