JAG HAR INTE FÅTT MITT RESEKORT ÄNNU. HUR SKA JAG TA MIG TILL SKOLAN?
Om du har ansökt om skolskjuts/elevresa i tid och fått din ansökan beviljad, så kommer resekortet till angiven adress inom kort. Elev kan resa till/från skolan utan resekort fram till den 1 september. När elev fått sitt resekort är det viktigt att visa upp kortet som färdbevis på bussen samt blippa mot biljettmaskinen. Har eleven kvar sitt gamla resekort används det kortet som vanligt.
JAG HAR FÅTT DET NYA RESEKORTET MEN DET FUNGERAR INTE PÅ BUSSEN. VAD GÖR JAG?
Även om valideringen på bussen inte fungerar så är det godkänt att åka med bussen genom att visa upp ditt resekort. Men vi ser gärna att ni fortsätter blippa resekortet vid varje resa. Vid fel på resekortet, vänligen kontakta Länstrafikens kundservice så vi kan undersöka varför inte resekortet fungerar.
VILKA DAGAR GÄLLER MITT RESEKORT OCH HUR MÅNGA GÅNGER OM DAGEN KAN JAG ÅKA?
Resekortet är laddat utifrån beviljat beslut för skolskjuts/elevresa. Normalt om elev reser varje vecka är resekortet laddat med två resor per skoldag. Resekortet gäller ej på helger, lovdagar eller skollov.
OM JAG HAR TAPPAT BORT MITT RESEKORT, VAD GÖR JAG DÅ?
Eftersom det är skolskjutshandläggaren på respektive kommun som hanterar resekorten ska borttappat kort anmälas via kommunens e-tjänst eller enligt deras rutiner. Se instruktioner på respektive kommuns hemsida. Elev inom Luleå kommun hänvisas till LLT Info på Smedjegatan för att snabbt få ett nytt resekort. Fram tills att det nya resekortet kommit är det vårdnadshavarnas ansvar att ordna ett giltigt färdbevis för sitt barn. Myndiga elever ansvarar själv för att ha ett giltigt färdbevis vid resa.
VARFÖR KAN JAG INTE HA BILJETTEN I APPEN?
Länstrafiken arbetar med funktionen för ha biljetten i appen. För närvarande fungerar endast resekort som färdbevis vid skolskjuts/elevresa.
FRÅGOR ELLER FUNDERINGAR?
Vänligen kontakta oss på Länstrafiken Norrbotten så hjälper vi dig.
Telefon: 0771-100 110
E-post