Vill du göra en orosanmälan?

Använd e-tjänsten för orosanmälan. Använd inte Piteå kommuns faxnummer!

Samhällsbyggnadsnämnden satsar på ökat bidrag till enskilda vägar i förvaltningens internbudget 2024

Samhällsbyggnads internbudget för 2024 har klubbats igenom. I den görs en satsning som kommer öka det kommunala bidraget till enskilda vägar med 400 000 kronor.

Socialnämnden kritiseras av JO: Brister i dokumentation och handläggning av ett LSS-ärende

Socialnämnden har tagit emot ett beslut från JO – Justitieombudsmannen, där nämnden får kritik gällande hur ett ärende hanterats under år 2021 från att en ansökan om personlig assistans lämnats in fram till att nämnden fattat beslut i ärendet.

Nu laddar vi för Piteå Business Tour – en vecka med fokus på Piteås företagare

Ett av stoppen under fjolårets tour var hos Lundqvist Trä

Nu pågår förberedelserna för fullt inför årets höjdpunkt för det lokala näringslivet, Piteå Business Tour 19-23 februari. Veckan inleds med en fyra dagar lång "turné" bland inspirerande företag och spännande programpunkter. Veckan avslutas på fredagen med galakväll på Pite havsbad där nio priser ska delas ut till framgångsrika företag som gjort avtryck under 2023. Välkomna!

Socialnämnden gör årsbokslut för 2023 och blickar framåt

Under dagens sammanträde godkände Socialnämnden årsredovisning och årsbokslut för 2023 – ett år som präglats till stor del av bemanningsfrågor, utmaningen att rekrytera fler medarbetare och arbetet med att nå en budget i balans.

Restaurang- och livsmedelsprogrammet startar lärlingsutbildning i nära samarbete med Piteås restauranger

Restaurang- och livsmedelsprogrammet kommer att starta upp lärlingsutbildning

Barn- och utbildningsnämnden beslutade vid sitt senaste sammanträde att godkänna en start av gymnasial lärlingsutbildning. Den kommer att gälla i årskurs 3 för de elever som börjar på programmet höstterminen 2024. Restaurangbranschen är i stort behov av utbildad personal och är positiva till lärlingsutbildningen där de är med och utbildar eleverna inom Restaurang- och livsmedelsprogrammet.

Årsredovisning 2023 för Barn- och utbildningsnämnden

Barn- och utbildningsnämnden fastställde idag årsredovisningen för 2023. Nämnden redovisar ett underskott på 13,7 miljoner för 2023. Det är framför allt ökade kostnader för lokaler, bidrag till fristående verksamheter och fler elever som studerar på annat ort som ligger bakom underskottet.

Myndigheten för yrkeshögskolan stärker Piteå med åtta YH-utbildningar

Karin Gebing, projektledare vid Vuxenutbildningen, berättar att merparten av de beviljade utbildningarna kommer att förläggas vid Lärcentrum.

Förra veckan tillkännagav Myndigheten för yrkeshögskolan beslutet att bevilja åtta YH-utbildningar med Piteå som studieort. Detta innebär en stärkning av det lokala utbildningsutbudet och kommer att möta arbetslivets behov av kompetens på ett mer effektivt sätt.

Piteå kommun driver förstudie för ökad produktion av lokalproducerade livsmedel

Lokalproducerade grödor

Endast 22-25 procent av de livsmedel vi konsumerar i Norrbotten produceras i länet. Med ambitionen att på sikt öka försörjningsgraden och få fler företag att satsa på livsmedelsproduktion ska en förstudie genomföras under 2024. Beslutet om förstudien och medfinansiering fattades under måndagens kommunstyrelsemöte.