Jobbcentralen diplomerade för sitt mångfaldsarbete

Publicerad 2021-11-19 11:00:00
Kategori Invånare, Näringsliv, Mångfald
Jobbcentralens Andrej Spiridonov och Britt Hällerstrand gläds över mångfaldsdiplomeringen.  Foto: Ann-Sofie Boman

Jobbcentralen diplomerade för sitt mångfaldsarbete

Imorse fick det sociala företaget Jobbcentralen ta emot diplom för sitt mångfalds- och integrationsarbete. Företaget har funnits sedan 2009 och har sedan flera år tillbaka ett nära samarbete med Piteå kommun för att hjälpa utrikesfödda till anställning. Diplomeringen genomförds i samband med frukost med näringslivet.

Genom sitt engagemang för utveckling av lokalsamhället, övertygelsen om att mångfaldsarbete berikar och arbete med att skapa integrerande arbetsmöjligheter för personer långt från arbetsmarknaden bidrar JC Hem till integration för målgruppen. Totalt för företaget finns i Piteå och Älvsbyn 20 medarbetare med ursprung i 7 länder, utöver inrikes födda svenskar.

Med sin värdegrund som utgångpunkt har företaget utvecklat verktyg för verksamhetsutveckling som exempelvis

• förmågan att leda i mångfald och förstå behovet av kulturöverbryggande insatser
  • förmågan att genom strukturerat arbetssätt och handledning stödja individen till ökad kompetens och förståelse för arbetets krav på kvalité och kundbemötande
  • förmågan att bygga självkänsla genom tydliga budskap att det alltid är kunden som betalar lönerna och att kunden därmed godkänner/behöver den insats som individen gör
  • förmåga att identifiera marknaders behov och matcha individens förutsättningar att genomföra efterfrågade tjänster
  • förmågan till tydlig kommunikation om regler för arbetsplatsen
  • förmågan att stödja individen att se arbetet hos JC som första steget i en utvecklingstrappa och inse behovet av kunskaper i svenska, körkort, behörighetsgivande utbildning med mera.

Sidan kontrollerad: 2021-11-19 11:01:08